Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Asthma inhaler whilst fasting

Asthma inhaler whilst fasting

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Asthma inhaler whilst fasting

Question

Is it permissible to use an asthma inhaler while fasting?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

It is permissible to use an asthma inhaler while fasting if there is a need to do so. This will, however, nullify the fast according to the preferred view because it contains medicine. Accordingly, qaḍāʾ will be necessary.

قال الشرنبلالي في المراقي (ص ٦٦٠): (أو دخل حلقه دخان بلا صنعه) لعدم قدرته على الامتناع عنه، فصار كبلل بقي في فمه بعد المضمضة لدخوله من الأنف إذا أطبق الفم. وفيما ذكرنا إشارة إلى أنه من أدخل بصنعه دخانا حلقه بأي صورة كان الإدخال فسد صومه سواء كان دخان عنبرا أو عودا أو غيرهما، حتى من تبخر ببخور فآواه إلى نفسه واشتم دخانه ذاكرا لصومه أفطر، لإمكان التحرز عن إدخال المفطر جوفه ودماغه. وهذا مما يغفل عنه كثير من الناس فلينبه له، ولا يتوهم أنه كشم الورود ومائه والمسك لوضوح الفرق بين هواء تطيب بريح المسك وشبهه وبين جوهر دخان وصل إلى جوفه بفعله، انتهى. وقال الحصكفي في الدر المختار (٢/٣٩٥): (أو دخل حلقه غبار أو ذباب أو دخان) ولو ذاكرا استحسانا لعدم إمكان التحرز عنه، ومفاده أنه لو أدخل حلقه الدخان أفطر أي دخان كان ولو عودا أو عنبرا له ذاكرا لإمكان التحرز عنه فليتنبه له كما بسطه الشرنبلالي، انتهى۔

وقال محمد في الأصل (٥/٢١): وإذا استعط أو صب في أذنه دهنا أو دخل في جوفه طعام أو شراب أو دواء على أي وجه ما كان وهو ذاكر لصومه فقد أفسد صومه، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

15 Rabīʿ al-Thānī 1442 / 1 December 2020

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: