Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Ascertaining baby’s gender

Ascertaining baby’s gender

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Ascertaining baby’s gender

Question

My wife is pregnant and we are considering whether we should find out the gender in advance. Is this permissible in Islam?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

It is permissible for a pregnant lady to attempt to find out the gender of the baby as long as the sonographer (ultrasound technician) is a female and the reason is not connected with any ignorant views of gender preference. However, it is better to avoid, not least because such ignorant views do exist in some sections of the community, sometimes overtly and sometimes covertly. It should also be remembered that it may not be accurate. Ultimately, one should be content with whatever gender Allah Almighty has decreed.

قال الله تعالى: ويعلم ما في الأرحام. وقال تعالى: يهب لمن يشاء إناثا ويهب لمن يشاء الذكور، أو يزوجهم ذكرانا وإناثا، ويجعل من يشاء عقيما إنه عليم قدير. قال ابن القيم في تحفة المودود بأحكام المولود (ص ٢٠): بدأ سبحانه بذكر الإناث، فقيل: جبرا لهن لأجل استثقال الوالدين لمكانهن، وقيل: وهو أحسن، إنما قدمهن لأن سياق الكلام أنه فاعل ما يشاء لا ما يشاء الأبوان، فان الأبوين لا يريدان إلا الذكور غالبا، وهو سبحانه قد أخبر أنه يخلق ما يشاء، فبدأ بذكر الصنف الذي يشاء ولا يريده الأبوان، وعندي وجه آخر وهو أنه سبحانه قدم ما كانت تؤخره الجاهليةمن أمر البنات، حتى كانوا يئدوهن، أي هذا النوع المؤخر عندكم مقدم عندي في الذكر، وتأمل كيف نكر سبحانه الإناث وعرف الذكور، فجبر نقص الأنوثة بالتقديم، وجبر نقص التأخير بالتعريف، فإن التعريف تنويه، كأنه قال: ويهب لمن يشاء الفرسان الأعلام المذكورين الذين لا يخفون عليكم، ثم لما ذكر الصنفين معا، قدم الذكور إعطاء لكل من الجنسين حقه من التقديم والتأخير، والله أعلم بما أراد من ذلك، والمقصود أن التسخط بالإناث من أخلاق الجاهلية الذين ذمهم الله تعالى في قوله: وإذا بشر أحدهم بالأنثى ظل وجهه مسودا وهو كظيم يتوارى من القوم من سوء ما بشر به أيمسكه على هون أم يدسه في التراب ألا ساء ما يحكمون، وقال: وإذا بشر أحدهم بما ضرب للرحمن مثلا ظل وجهه مسودا وهو كظيم، انتهى. ثم ذكر ابن القيم الأحاديث فراجعه۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

8 Dhū al-Qaʿdah 1441 / 30 June 2020

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: