IslamQA.org Logo

Gave Zakat thinking the person is eligible

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

If a person gave Zakat to a poor person who claimed to be a Muslim and later realised he is not a Muslim, is his Zakat fulfilled?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

If a person gave Zakat to a poor person who claimed to be a Muslim or had the signs of a Muslim, his obligation is fulfilled.

جاء في الأصل (٣/٦): وكذلك في قول أبي حنيفة ومحمد إن أعطى ذميا من زكاته وقد أخبره أنه مسلم أو عليه سيما فأعطاه من زكاته ثم علم أنه ذمي أجزأه ذلك، انتهى. وقال السمرقندي في تحفة الفقهاء (١/٣٠٥): الثالث إذا خطر بباله وشك وتحرى وطلب دليل الفقر وسأل المدفوع إليه فأخبر أنه فقير أو رآه في صف الفقراء أو كان عليه زي الفقراء أو كان ضريرا أو معه ركوة وعصا فدفع إليه، ثم ظهر أنه غني، أو دفع في ليلة مظلمة إلى رجل يخبره أنه أجنبي أو مسلم ثم ظهر أنه أبوه أو ابنه أو ذمي، فإنه لا يلزمه الإعادة عند أبي حنيفة ومحمد في الفصول كلها، وعلى قول أبي يوسف يلزمه الإعادة، انتهى. وراجع رد المحتار (٢/٣٥٣)۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

22 Rajab 1439 / 8 April 2018

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Find more answers indexed from: IslamicPortal.co.uk
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest