Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Does smear test make ghusl necessary

Does smear test make ghusl necessary

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Does smear test make ghusl necessary?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

A smear test or cervical screening test involves the practitioner taking a sample of cells from the cervix (neck of the womb) by inserting a device called a speculum in the vagina. This does not necessitate ghusl. However, this will break ablution.

قال السمرقندي في تحفة الفقهاء (١/٢٦): وجوب الغسل يتعلق بأحد معان ثلاثة الجنابة والحيض والنفاس، انتهى. ونحوه في البدائع (١/٣٥). وقال الحصكفي في الدر المختار (١/١٦٦): (و) لا عند (إدخال إصبع ونحوه) كذكر غير آدمي وذكر خنثى وميت وصبي لا يشتهي وما يصنع من نحو خشب (في الدبر أو القبل) على المختار، انتهى. وراجع مراقي الفلاح (ص ١٠١)۔

وقال الإمام محمد في الأصل (١/٥٨): إنما الوضوء ينتقض مما يخرج وليس مما يدخل، وقال (١/٦٤): ما خرج من الذكر حدث، انتهى. وقال القدوري في المختصر (ص ١١): والمعاني الناقضة للوضوء كل ما خرج من السبيلين، انتهى. وقال السمرقندي في تحفة الفقهاء (١/١٨): فإن كان من السبيلين فهو حدث إذا ظهر على رأسهما قل أو كثر انتقل وسال عنه أم لا، لأنه وجد خروج النجس من الآدمي وهو انتقال النجس من الباطن إلى الظاهر، وذلك مثل البول والغائط والدم والمني والودي والمذي، وكذلك كل ما خرج من الأشياء الطاهرة في أنفسها كاللحم والدودة والولد والمحقنة ونحوها لأنه لا يخلو عن أجزاء النجاسة، انتهى. ونحوه في البدائع (١/٢٥)۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

16 Rajab 1439 / 2 April 2018

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: