Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Adhan of Fajr for new-born baby

Adhan of Fajr for new-born baby

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

When the Adhān is read in the ear of the baby, should the words of the normal Adhān be read or with the addition of the Fajr Adhān?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

The words of the normal Adhān should be read.

قال سعيد بن منصور في السنن: ثنا أبو عوانة ثنا عبد الرحمن بن أبي بكر القرشي عن ابن أبي مليكة قال: أذن رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: حي على الفلاح، كذا نقله السيوطي في التوشيح (٢/٦٤٢) واستدل به لإثبات أن النبي صلى الله عليه وسلم أذن للصلاة. لكن حمله اللكنوي في خير الخبر في أذان خير البشر (ص ٦) على الأذان في أذن المولود، لأنه لو كان أذان الصلاة لم يحتج إلى قوله حي على الفلاح، وصرح به لعدم الطلب للصلاة في أذان المولود، وتمامه في تنشيط الآذان من كتاب الأربعين في الأذان (ص ٤٢) للعبد الضعيف، والمقصود هنا أنه لو كان الأذان في أذن المولود أذان الفجر لصرح به في هذه الرواية كما صرح بقوله: حي على الفلاح، والله أعلم. ولم أجد أحدا ممن استحب الأذان والإقامة في أذن المولود ذكر أذان الفجر. وفي أحاديث أبي رافع وابن عباس وحسين بن علي في أذان المولود التي ذكرتها في بعض أجوبتي ذكر الأذان، وعند الإطلاق يراد به الأذان المعتاد، والله أعلم۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

19 Jumādā al-Ūlā 1440 / 25 January 2019

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: