Home » Hanafi Fiqh » FatwaCentre.org » Difference in sunrise times

Difference in sunrise times

Answered as per Hanafi Fiqh by FatwaCentre.org
Question

Salaam,
Today i required a ghusl before fajr. By time i did one and prayed i finished fajr at 6:11 and 02 seconds.
I checked my mosque app for my local masjids and there were a few different sunrise times i also searched my address on google again with varying times.
For example Upton Lane 6:13
Azhar academy 6:13
Plahset grove 6:11
I’m not sure which one is correct and if i need to repeat fajr or not. Also I’ve heard some ulama say if start before sunrise then your namaz is done .
Please advise my postcode is e7 9qe.
Jazakallah khair


Answer

When a person looks directly at the sun the position at which they see the sun is not the exact location at which the sun is. This is because sunlight refracts as it travels into earths atmosphere. Hence, when the sun is just below the horizon and sunrise has not yet taken place it would seem to the observer that the sun has risen. The sun will actually rise a couple of minutes after it seems to have risen. For this reason, many Masjids will add a couple of minutes to the sunrise time as caution and masjids may differ as to how many minutes they add. When you follow a masjid timetable you are following the research of those who have made the timetable. You should follow the timetable of one masjid, preferably the local masjid which you frequent, and stick to that timetable. We had a look at sunrise for your location on the 16th of March and it was 6:11:25

If whilst performing fajr salat the sun was to rise then the salat will be void and will need to be repeated.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 372)

(وغروب، إلا عصر يومه)

فلا يكره فعله لأدائه كما وجب بخلاف الفجر، والأحاديث تعارضت فتساقطت كما بسطه صدر الشريعة.

(قوله: بخلاف الفجر إلخ)

أي فإنه لا يؤدي فجر يومه وقت الطلوع؛ لأن وقت الفجر كله كامل فوجبت كاملة، فتبطل بطرو الطلوع الذي هو وقت فساد.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 370)

(وكره)

تحريما، وكل ما لا يجوز مكروه (صلاة) مطلقا (ولو) قضاء أو واجبة أو نفلا أو (على جنازة وسجدة تلاوة وسهو) لا شكر قنية (مع شروق) إلا العوام فلا يمنعون من فعلها؛ لأنهم يتركونها، والأداء الجائز عند البعض أولى من الترك كما في القنية وغيرها (واستواء) إلا يوم الجمعة على قول الثاني

(قوله: فلا يمنعون من فعلها)

أفاد أن المستثنى المنع لا الحكم بعد الصحة عندنا فالاستثناء منقطع والضمير للصلاة والمراد بها صلاة الصبح.

(قوله: عند البعض)

أي بعض المجتهدين كالإمام الشافعي هنا.

(قوله: كما في القنية وغيرها)

وعزاه صاحب المصفى إلى الإمام حميد الدين عن شيخه الإمام المحبوبي وإلى شمس الأئمة الحلواني، وعزاه في القنية إلى الحلواني والنسفي فسقط ما قيل إن صاحب القنية بناه على مذهب المعتزلة من أن العامي له الخيار من كل مذهب ما يهواه. والصحيح عندنا أن الحق واحد، وأن تتبع الرخص فسق. اهـ.

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel

This answer was collected from FatwaCentre.org, which is overseen by Dr. Mufti Abdur-Rahman Mangera.

Read answers with similar topics: