Home » Hanafi Fiqh » FatwaCentre.org » Divorce: If you want you are free

Divorce: If you want you are free

Answered as per Hanafi Fiqh by FatwaCentre.org
Question

Salaam I have a question regarding husband and wife they had a discussion about separate house and the wife said I prayed to Allah that give me a separate house with you or someone else then the husband said what do u mean if u want u are azad. The wife didn’t want divorce and after this the husband said I didn’t have intention of divorce I meant u have a choice you can go wherever you want to go or stay with me he also said if I was to give divorce I would have chosen the actual word for it.his wife is a very doubtful person and she asks him about his intention all the time and he says he didn’t have divorce intention. My question is that has divorce taken place or not
JazakAllah


Answer

The statement, ‘If you want you are azad‘ is not an explicit statement of divorce but an implicit. Hence, the effect of that statement would depend on the intention of the person making the statement. If he intended divorce by this statement then the wife will get the option to be divorced if she wishes, however, she must decide within that same setting. If she decided she wanted a divorce and makes that judgement there and then without leaving the room or involving herself in any other business then a divorce will take place. However, you have mentioned in the question that she did not want a divorce hence in your case the divorce will not take effect.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 300)
أنت حرة
قوله أنت حرة) أي لبراءتك من الرق أو من رق النكاح وأعتقتك مثل أنت حرة كما في الفتح، وكذا كوني حرة أو اعتقي كما في البدائع نهر

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 323)
قال لها: أنت طالق إن شئت واختاري فقالت شئت واخترت وقع ثنتان
قوله وقع ثنتان) إحداهما بالمشيئة وأخرى بالخيار لأنه فوض إليها طلاقين أحدهما صريح والآخر كناية فالكناية حال ذكر الصريح لا تفتقر إلى نية بحر

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 332)
ولا يملك) الزوج (الرجوع عنه) أي عن التفويض بأنواعه الثلاثة لما فيه من معنى التعليق (وتقيد بالمجلس) لأنه تمليك (إلا إذا زاد متى شئت
قوله لأنه تمليك) أي وإن صرح بلفظ الوكالة

أي تقييده بالمجلس لما في المحيط: إذا قال لها طلقي نفسك ولم يذكر مشيئة فهو بمنزلة المشيئة إلا في خصلة، وهي أن نية الثلاث صحيحة في طلقي دون أنت طالق إن شئت. اهـ. وظاهره أنها إذا لم تشأ في المجلس خرج الأمر من يدها. اهـ.

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel

This answer was collected from FatwaCentre.org, which is overseen by Dr. Mufti Abdur-Rahman Mangera.

Read answers with similar topics: