Home » Hanafi Fiqh » Fatwa.org.au » Divorce before consummation

Divorce before consummation

Answered as per Hanafi Fiqh by Fatwa.org.au
I am suffering from a severe problem. My nikah was solemnized a year before but this marriage was not consummated. My husband went to Canada after one hour of our Nikah. We never met alone and this marriage was not consummated. Due to some problems which raised and could not be settled down. In October my husband said through an email that divorce paper are ready and I will send u soon. In December I received a divorce deed from my husband containing the statement ” Now this deed witness that, I the said do hereby divorce [name] pronouncing upon her Talak, Talak and Talak and by serving all connections of husband and wife with her forever and for good” The date written on divorce papers was 16th October and I received them on 24th December. My questions are:
 
Q1: Is the procedure of divorce is same just like normal case as this marriage was not consummated (without any sexual relationship)?
 
Q2: Is in such case its one divorce effective or it will be considered as tripple divorce effective?  

Q3: If its one divorce effective, can I re-marry with the same person without any intervening marriage?

Please guide me in the light of Quraan, Hadith and fiqh. May Allah reward you.

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

1,2) The following ruling is only applicable if neither your marriage was consummated nor did you and your husband ever meet alone after the nikah:

If you received a divorce deed from your husband containing the statement Now this deed witness that, I the said do hereby divorce [name]  pronouncing upon her Talak, Talak and Talak and by severing all connections of husband and wife with her forever and for good” then one talaaq will take place. This talaaq is talaaq baa’in.

( فتاوى محموديه: ج 11 ص 454-455، 480، 481، 179 ط مكتبه شيخ الأسلام ديوبند )

في الهندية: الفصل الرابع في الطلاق قبل الدخول: إذا طلق الرجل امرأته ثلاثا قبل الدخول بها وقعن عليها فإن فرق الطلاق بانت بالأولى ولم تقع الثانية والثالثة وذلك مثل أن يقول أنت طالق طالق طالق وكذا إذا قال أنت طالق واحدة وواحدة وقعت واحدة كذا في الهداية ، والأصل في هذه المسائل أن الملفوظ به أولا إن كان موقعا أولا وقعت واحدة وإذا كان الملفوظ به أولا موقعا آخرا وقعت ثنتان فلو قال أنت طالق واحدة قبل واحدة وقعت واحدة وكذا إذا قال واحدة بعدها واحدة وقعت واحدة وإن قال واحدة قبلها واحدة وقعت ثنتان وإن قال واحدة بعد واحدة يقع ثنتان وكذا إذا قال واحدة مع واحدة أو معها واحدة ( الفتاوى الهندية: ج 1 ص 409 ط العلمية )

( ومن طلق امرأته قبل الدخول ثلاثاً وقعن ) … ( ولو قال: أنت طالق وطالق، أو طالق طالق، أو واحدةً وواحدةً، أو واحدةً قبل واحدة، أو بعدها واحدة وقعت واحدة ) لأنه ما لم يعلق الكلام بشرط، أو يذكر في آخره ما يغير صدره، كان كل لفظ أيقاعا على حدة، فيقع الأول وتبين، لا إلى عدة، فتصادفها الثانية وهي بائن فلا تقع ( الإختيار لتعليل المختار: ج 2 ص 155، فصل في حكم من طلق امرأته قبل الدخول ثلاثا، ط دار قباء )

( قاموس الفقه: ج 3 ص 369-370 ؛ ج 4 ص 344 ط زمزم )

3) If you wish to get back with the same person, you may do so by doing the nikah again. There is no need for any intervening marriage.

( وله أن يتزوج مطلقته المبانة بدون الثلاث في العدة وبعدها ) لأن حل المحلية باق، إذ زواله بالثالثة، ولم توجد ( الإختيار لتعليل المختار: ج 2 ص 176 ط دار قباء )

( فتاوى محموديه: ج 11 ص 455، 480 ط مكتبه شيخ الأسلام ديوبند )

And Allah knows best.

Mufti Faizal Riza

This answer was collected from Fatwa.org.au, which is connected to Darul Ifta Australia, based in Melbourne, Australia.
It is operated by Mufti Faizal Riza, a student of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: