Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Conducting a Nikaah over the phone

Conducting a Nikaah over the phone

Question

Assalamu Alaykum, is it permissible for a Nikah to be done over the phone?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is a condition for the validity of the Nikaah that the offer (Ijaab) and acceptance (Qabool) is offered in the physical presence of two adult male or one male and two female witnesses in the same gathering. This condition is compromised in conducting a Nikaah over the phone. The offer and acceptance will be in two different locations. Therefore, such a Nikaah will not be valid. [1]

Alternatively, one party may appoint someone on the other side as their representative (Wakeel) to propose or accept the proposal on their behalf in the presence of two witnesses. The Nikaah will be valid in this procedure.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Mufti Muhammad I.V Patel

 

Checked and Approved by
Mufti Nabeel Valli

Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia

[1]

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 232)

(وأما) الذي يرجع إلى مكان العقد فهو اتحاد المجلس إذا كان العاقدان حاضرين وهو أن يكون الإيجاب والقبول في مجلس واحد حتى لو اختلف المجلس لا ينعقد النكاح، بأن كانا حاضرين فأوجب أحدهما فقام الآخر عن المجلس قبل القبول، أو اشتغل بعمل يوجب اختلاف المجلس، لا ينعقد؛ لأن انعقاده عبارة عن ارتباط أحد الشطرين بالآخر، فكان القياس وجودهما في مكان واحد، إلا أن اعتبار ذلك يؤدي إلى سد باب العقود؛ فجعل المجلس جامعا للشطرين حكما مع تفرقهما حقيقة للضرورة، والضرورة تندفع عند اتحاد المجلس، فإذا اختلف تفرق الشطرين حقيقة وحكما فلا ينتظم الركن

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (3/ 89)

لم يذكر المصنف شرائط الإيجاب والقبول فمنها اتحاد المجلس إذا كان الشخصان حاضرين فلو اختلف المجلس لم ينعقد فلو أوجب أحدهما فقام الآخر أو اشتغل بعمل آخر بطل الإيجاب؛ لأن شرط الارتباط اتحاد الزمان فجعل المجلس جامعا تيسيرا

 

فتاویٰ محمودیہ 16/225

 

کتاب المسائل جلد 96/4

ٹیلی فون یا انٹرنیٹ کے ذریعہ براہِ راست نکاح درست نہیں ہے

 

فتاوی دینیہ جلد 3/203

نکاح کے صحیح ہونے کے لئے مرد اور عورت یا ان کے وکیلوں کا ایک مجلس میں ایجاب و قبول کرنا اور اسی مجلس میں دو گواہوں کا اس کو سننا شرط اور ضروری ہے

ٹیلی فون اور تار سے کئے جانے والے نکاح میں یہ شرط نہیں پائی جاتی اس لئے اس طرح کیا گیا نکاح شرعاً معتبر نہیں ہے

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: