Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Insurance cover for study permit

Insurance cover for study permit

Answered as per Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Asalamualaykum warahmatullahi wabarakatuhu.  We hope mufti sahib is well. As students going abroad to study in South Africa, as you must be well aware with the process of the student visa requisites therefore taking an insurance cover is mandatory.  And renewing it is also mandatory because

1) It is the law of South Africa

2) Failure to comply might have serious implications.

My questions from the above explanation are;

  1. a) What is the stance of our darul-ifta on getting insurance cover in general?
  2. b) What is the ruling on getting the insurance renewed?

 

Jazakumullah

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Brother in Islam,

We commend you for your consciousness of taking out an Insurance cover.

In principle, it is not permissible to take out insurance cover as it involves interest, gambling and uncertainty (gharar), all of which are prohibited in Shari’ah.[1]

If, however, one is obliged by the law of the country to do so, then one will be excused to take out such insurance cover. [2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by

Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah

Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com 

[1]

البقرة: الآيتانِ 278 – 279

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُم مُّؤْمِنِينَ (278) فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ

219/البقرة

يَسْأَلُونَكَ عَنْ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا” “

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (5/ 127)

 (أَمَّا) الْقِمَارُ فَلِقَوْلِهِ عَزَّ وَجَلَّ {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنْصَابُ وَالأَزْلامُ رِجْسٌ} [المائدة: 90] وَهُوَ الْقِمَارُ كَذَا رَوَى ابْنُ عَبَّاسٍ وَابْنُ سَيِّدِنَا عُمَرَ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ – وَرُوِيَ عَنْ مُجَاهِدٍ وَسَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ وَالشَّعْبِيِّ وَغَيْرِهِمْ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ – أَنَّهُمْ قَالُوا الْمَيْسِرُ الْقِمَارُ كُلُّهُ حَتَّى الْجَوْزُ الَّذِي يَلْعَبُ بِهِ الصِّبْيَانُ

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (5/ 323)

فإن شرطوا لذلك جعلاً، فإن شرطوا الجعل من الجانبين فهو حرام

وصورة ذلك: أن يقول الرجل لغيره: تعال حتى نتسابق، فإن سبق فرسك، أو قال: إبلك أو قال: سهمك أعطيك كذا، وإن سبق فرسي، أو قال: إبلي، أو قال: سهمي أعطني كذا، وهذا هو القمار بعينه؛ وهذا لأن القمار مشتق من القمر الذي يزداد وينقص، سمي القمار قماراً؛ لأن كل واحد من المقامرين ممن يجوز أن يذهب ماله إلى صاحبه، ويستفيد مال صاحبه، فيزداد مال كل واحد منهما مرة وينتقص أخرى، فإذا كان المال مشروطاً من الجانبين كان قماراً، والقمار حرام، ولأن فيه تعليق تمليك المال بالخطر، وإنه لا يجوز

٤٥٤   فتاؤي محمؤديه   جلد٢٤   ص

أحسن الفتاؤي   جلد٧   ص٢٣

جواهر الفقه- مکتبہ دار العلوم کراچی جلد ٤ صفحہ ٤٥٩

 

آپ کے مسائل اور ان کا حل جلد ٦ صفحہ ٢٦٩

بیمہ کی جو موجودہ صورتیں رائج ہیں، وہ شرعی نقطہٴ نظر سے صحیح نہیں، بلکہ قمار اور جوا کی ترقی یافتہ شکلیں ہیں۔ اس لئے اپنے اختیار سے بیمہ کرانا تو جائز نہیں

 

فتاویٰ قاسمیہ جلد ٢٠ صفحہ٤٨٤

صحت کا بیمہ اپنی شرائط کے اعتبار سے جوا اورقمار ہے، صرف ایک موہوم نفع کی بنیاد پر ہر گز اس کی اجازت نہیں دی جاسکتی؛ اس لئے کہ قمار کی کوئی بھی شکل قطعاً جواز کے دائرہ میں داخل نہیں

 

فتاؤي عثماني جلد 3  ص314    [2]

انشورنس سود اور قمار پر مشتمل ہونے کی بنا پر بالکل حرام ہے- البتہ جو انشورنس حکومت کی طرف سے لازمی ہو، مثلاً موٹر وغیرہ کا بیمہ، اس کو مجبوراً کرا سکتے ہیں، مگر جب رقم ملے

تو صرف اتنی رقم خود استعمال کر سکتے ہیں جتنی خود داخل کی تھی، اس سے زائد نہیں

 

جديد فقهي مباحث جلد 12

 

امداد الفتاوى جلد 3 ص 161 مكتبه دار العلوم كراچي

                                                                                        

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: