Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » A Stain On The Underwear

A Stain On The Underwear

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

Today when I went to the bathroom to relieve myself and I saw a small brown stain on my underwear. I did not pass stool the whole day after making ghusl in the morning. Do I need to perform ghusl or is my ghusl still intact?

Also this did happen before and I was told if the stain is smaller than a R5 coin then you should change your underwear and make istinjaa and carry on as normal. Is this true?

Answer:

The passing of stool is not a factor which necessitates the performance of Ghusl.  The Ghusl performed earlier would therefore not be nullified due to the brown stain seen on the underwear.

With regard to the second portion of the question, due to the stool exiting the body, Wudhu will have to be performed  after changing the underwear and performing Istinjaa. What is excused, is to perform Salaat with the unwashed body part or unwashed clothes when it has been affected by the excusable amount of Najaasat (impurity) which is less than or equal to the hollow of the palm – approximately 2.75cm in diameter. Nonetheless, it is far superior to wash even an excused amount of Najaasat before performing Salaat as it is Makrooh (reprehensible) to perform Salaah in such a state. 

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

)وفرض) الغسل (عند) خروج (مني) من العضو وإلا فلا يفرض اتفاقا لأنه في حكم الباطن (منفصل عن مقره) هو صلب الرجل وترائب المرأة … (بشهوة) أي لذة ولو حكما كمحتلم ولم يذكر الدفق ليشمل مني المرأة (الدر المختار 1/159(

(الفصل الثالث في المعاني الموجبة للغسل وهي ثلاثة) منها الجنابة وهي تثبت بسببين أحدهما خروج المني على وجه الدفق والشهوة من غير إيلاج باللمس أو النظر أو الاحتلام أو الاستمناء كذا في محيط السرخسي من الرجل والمرأة في النوم واليقظة كذا في الهداية (الفتاوى الهندية 1/14)

والمعاني الموجبة للغسل إنزال المني على وجه الدفق والشهوة من الرجل والمرأة حالة النوم واليقظة (هداية 1/71 – بشرى)

(وينقضه خروج) كل خارج (نجس) بالفتح ويكسر (منه) أي من المتوضىء الحي معتادا أو لا من السبيلين أو لا (إلى ما يطهر) بالبناء للمفعول أي يلحقه حكم التطهير ثم المراد بالخروج من السبيلين مجرد الظهور(الدر المختار 1/134)

المعاني الناقضة للوضوء كل ما يخرج من السبيلين لقوله تعالى أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ وقيل لرسول الله صلى الله عليه وسلم ما الحدث قال ما يخرج من السبيلين وكلمة ما عامة فتتناول المعتاد وغيره والدم والقيح إذا خرجا من البدن فتجاوزا إلى موضع يلحقه حكم التطهير والقيء ملء الفم(الهداية 1/61 – بشرى)

وعفي قدر الدرهم” أي عفا الشارع عن ذلك والمراد عفا عن الفساد به وإلا فكراهة التحريم باقية إجماعا إن بلغت الدرهم وتنزيها إن لم تبلغ وفرعوا على ذلك ما لو علم قليل نجاسة عليه، وهو في الصلاة ففي الدرهم يجب قطع الصلاة وغسلها، ولو خاف فوت الجماعة لأنها سنة، وغسل النجاسة واجب وهو مقدم، وفي الثاني يكون ذلك أفضل فقط ما لم يخف فوت الجماعة بأن لا يدرلا جماعة أخرى وإلا مفى على صلاته لأن الجماعة أقوى كما يمضي في المسئلتين إذا خاف فوت الوقت لأن التفويت حرام، ولا مهرب من الكراهة إلى الحرام أفاده الحلبي وغيره. قوله: (وهو قدر مقعر الكف) أصله أن أمير المؤمنين عمر بن الخطاب سئل عن قليل النجاسة في الثوب، فقال: إذا كان مثل ظفري هذا لا يمنع جواز الصلاة حتى تكون أكثر منه، وظفره كان مثل المثقال.(حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح ، ص: 156، العلمية(

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: