Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Joining Ties

Joining Ties

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

Islam encourages sila rahmi. If a friend cuts any sort of contact with me whilst I have not done wrong, he says don’t talk to me anymore, so because of him telling me that don’t talk to me, I don’t talk. Will I be sinful and be counted as doing qata’ rahmi, what steps should I take to be on the good side?

Answer:

Nabi has mentioned: “The better from the two persons who have stopped communication is the one who initiates the greeting” 

The view of most Ulama is that by mere giving of Salaam and replying, one will not fall under the warning of the Hadith of breaking communication with a Muslim brother. 

If you happen to meet him, the minimum you should do is greet him even though he has told you not to speak to him. There is no obedience for creation in actions which leads to the disobedience of the Creator. This is because we have been forbidden from cutting communications with a Muslim brother for longer than three days without a valid reason.

By you initiating the greeting, you will be rewarded with the virtue of being the better of the two. You will be absolved of your duty and will not be sinful for cutting ties.

If he does not reply to your greeting, then the matter is between him and Allah Ta Ala.

You can make relations better, by taking a gift and visiting him at his house. Ask him forgiveness for anything wrong which may have been done unknowingly and clear the air by discussing the matter. If he does not want to speak to you, then you should ask an Alim or a respected person in the community to intercede on your behalf.

Regarding the above, keep the following Ahaadith in front of you: 

Rasulullah is reported to have said: “He who gives equal treatment in response does not really strengthen family bonds, but the one who strengthens family bonds is the one who through kind behaviour strengthens his ties of kinship with those who sever relations with him.”

Once a Sahabi said to Rasulullah: “O Rasulullah, I have some relatives. I try to strengthen bonds of family ties with them but they ignore me. I treat them with kindness but they treat me badly. I exercise patience in my behaviour towards them but they are rude to me.” Rasulullah said, “If you are treating them as you say, you are throwing hot ashes[vi] in their faces (your good behavior to them is like you throwing hot ashes on them burning them with disgrace and with the embarrassment they feel from their behaviour) and Allah Ta’ala will continue to support you against them as long as you remain steadfast in your behaviour.”

Hakeem bin Hizaam says that someone asked Rasulullah as to what kind of Sadaqah was the best, to which he replied, “Behaving kindly towards a relative who shows hatred towards you.” 

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

حدثنا عبد الله بن يوسف، أخبرنا مالك، عن ابن شهاب، عن عطاء بن يزيد الليثي، عن أبي أيوب الأنصاري: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ” لا يحل لرجل أن يهجر أخاه فوق ثلاث ليال، يلتقيان: فيعرض هذا ويعرض هذا، وخيرهما الذي يبدأ بالسلام “

8/21، صحيح الإمام البخاري، بعناية محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة، الأولى، 1422

  قال أكثر العلماء تزول الهجرة بمجرد السلام ورده… واستدل للجمهور بما رواه الطبراني من طريق زيد بن وهب عن بن مسعود في أثناء حديث موقوف وفيه ورجوعه أن يأتي فيسلم عليه،

10/496، فتح الباري لابن حجر، بتحقيق محب الدين الخطيب، دار المعرفة، 1379

  حدثنا محمد بن بشار، حدثنا غندر، حدثنا شعبة، عن زبيد، عن سعد بن عبيدة، عن أبي عبد الرحمن، عن علي رضي الله عنه: أن النبي صلى الله عليه وسلم بعث جيشا، وأمر عليهم رجلا فأوقد نارا وقال: ادخلوها، فأرادوا أن يدخلوها، وقال آخرون: إنما فررنا منها، فذكروا للنبي صلى الله عليه وسلم، فقال للذين أرادوا أن يدخلوها: «لو دخلوها لم يزالوا فيها إلى يوم القيامة»، وقال للآخرين: «لا طاعة في معصية، إنما الطاعة في المعروف»

9/88، صحيح الإمام البخاري، بعناية محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة، الأولى، 1422هـ

  وقوله: “لا يحل لأحد أن يهجر أخاه فوق ثلاث ليال” [قال] عبد الرحمن: هذا حد موقوت في مهاجرة الرجل أخاه، وما زاد على ذلك فهو من الغل الذي لا يحل إلا في أهل البدع، أو من يجاهر بالكبائر لا يستحي من الله [جل وعز] ولا من الناس، أو ظالم يظلم الناس لا يراقب الله [جل وعز] فيهم، فهجران هؤلاء مباح، وترك مجالستهم واجبة، ولا غيبة فيهم…وقال غيره: وهذا في غير الفاسق المعلن الفسق الذي لا يقبل الموعظة إذا وعظ، فهجران هذا مباح، ولا غيبة فيه إذا ذكرت أفعاله.

2/748، تفسير الموطأ للقنازعي، بتحققيق عامر حسن صبري، دار النوادر،  الأولى، 1429

  حدثنا محمد بن كثير، أخبرنا سفيان، عن الأعمش، والحسن بن عمرو، وفطر، عن مجاهد، عن عبد الله بن عمرو: – قال سفيان: لم يرفعه الأعمش إلى النبي صلى الله عليه وسلم، ورفعه حسن وفطر عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «ليس الواصل بالمكافئ، ولكن الواصل الذي إذا قطعت رحمه وصلها

8/6، صحيح الإمام البخاري، بعناية محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة، الأولى، 1422

  (قوله: لئن كنت كما قلت فكأنما تسفهم المل) الرواية: بضم تاء تسفهم، وكسر السين، وضم الفاء، أي: تجعلهم يسفونه من السف، وهو شرب كل دواء يؤخذ غير ملتوت، تقول: سففت الدواء وغيره مما يؤخذ غير معجون، وأسففته غيري، أي: جعلته يسفه. والمل: الرماد الحار. يقال: أطعمنا خبز ملة، ومعنى ذلك: أن إحسانك إليهم مع إساءتهم لك، يتنزل في قلوبهم منزلة النار المحرقة، لما يجدون من ألم الخزي، والفضيحة، والعار الناشئ في قلب من قابل الإحسان بالإساءة.

6/529، المفهم لما أشكل من تلخيص كتاب مسلم للقرطبي، بتحقيق محيي الدين ديب ميستو وأحمد محمد السيد  ويوسف علي بديوي ومحمود إبراهيم بزال، دار ابن كثير، الأولى، 1417

  حدثني محمد بن المثنى، ومحمد بن بشار – واللفظ لابن المثنى – قالا: حدثنا محمد بن جعفر، حدثنا شعبة، قال: سمعت العلاء بن عبد الرحمن، يحدث عن أبيه، عن أبي هريرة، أن رجلا قال: يا رسول الله إن لي قرابة أصلهم ويقطعوني، وأحسن إليهم ويسيئون إلي، وأحلم عنهم ويجهلون علي، فقال: «لئن كنت كما قلت، فكأنما تسفهم المل ولا يزال معك من الله ظهير عليهم ما دمت على ذلك

6/421، صحيح الإمام مسلم، بتحقيق مركز البحوث بدار التأصيل، دار التأصيل، القاهرة،

  قال عبد الله بن أحمد: وجدت في كتاب أبي بخط يده: حدثنا سعيد يعني ابن سليمان، حدثنا عباد يعني ابن العوام، عن سفيان بن حسين، عن الزهري، عن أيوب بن بشير الأنصاري، عن حكيم بن حزام، أن رجلا سأل رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الصدقات، أيها أفضل؟ قال: ” على ذي الرحم الكاشح “

24/36، مسند أحمد، بتحقيق شعيب الأرنؤوط وعادل مرشد وآخرون بإشراف عبد الله بن عبد المحسن التركي، مؤسسة الرسالة، الأولى، 1421

 

Original Source Link

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics:

Related Q&A

Random Q&A

More Answers…

Latest Q&A