Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Performing Salaah With A Tissue Which Has Impurity On It

Performing Salaah With A Tissue Which Has Impurity On It

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

What is the status of a salaah which is read with a tissue of blood, urine etc in your pocket?

Answer:

A person’s Salaah will be valid (meaning that he will be absolved of the Fardhiyyat/obligation of the Salaah) while carrying in his pocket a tissue which has impurity on it (i.e., Najaasate Galeezhah such as blood that flowed and urine of a human) on condition that the impurity is equal to or less than the size of a Dirham (2.5 to 3 cm in diameter). However if it is more than the size of a Dirham, Salaah will be null and void and will necessarily have to be repeated. 

It will be Makrooh e Tanzihi (disliked) to perform Salaah if he is aware that he has a tissue that has something impure (Najaasate Galeezhah) on it less than a Dirham without removing it from his pocket. If he did not remove it and performed Salaah with that tissue in his pocket then (in spite of it being a disliked action), his Salaah will nonetheless be valid and he will not have to repeat it.

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

العناية شرح الهداية (1/ 84)

 إذا صلى وفي كمه قارورة فيها دم لا تجوز صلاته؛ لأن النجاسة ليست في معدنها

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 94)

لو صلى وفي كمه قارورة دم حيث لا تجوز؛ لأن النجاسة في غير معدنها

الفتاوى الهندية (1/ 62)

 رجل صلى وفي كمه قارورة فيها بول لا تجوز الصلاة سواء كانت ممتلئة أو لم تكن؛ لأن هذا ليس في مظانه ومعدنه

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 316)

(وعفا) الشارع (عن قدر درهم) وإن كره تحريما، فيجب غسله، وما دونه تنزيها فيسن، وفوقه مبطل فيفرض

الفتاوى الهندية (1/ 58)

النجاسة إن كانت غليظة وهي أكثر من قدر الدرهم فغسلها فريضة والصلاة بها باطلة وإن كانت مقدار درهم فغسلها واجب والصلاة معها جائزة وإن كانت أقل من الدرهم فغسلها سنة وإن كانت خفيفة فإنها لا تمنع جواز الصلاة حتى تفحش. كذا في المضمرات.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 402)

(وثوبه) وكذا ما يتحرك بحركته أو يعد حاملا له كصبي عليه نجس إن لم يستمسك بنفسه منع وإلا لا (قوله إن لم يستمسك) الأولى حذف إن وجوابها لأنه تمثيل للمحمول، فحق التعبير أن يقول كصبي عليه نجس لا يستمسك بنفسه ط (قوله وإلا لا) أي وإن كان يستمسك بنفسه لا يمنع لأن حمل النجاسة حينئذ ينسب إليه لا إلى المصلي

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 281)

وفي الظهيرية الصبي إذا كان ثوبه نجسا أو هو نجس فجلس على حجر المصلي وهو يستمسك أو الحمام النجس إذا وقع على رأس المصلي وهو يصلي كذلك جازت الصلاة وكذلك الجنب أو المحدث إذا حمله المصلي لأن الذي على المصلي مستعمل له فلم يصر المصلي حاملا للنجاسة. اهـ.

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: