Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Azhaan Being Called Before The Time Has Set In

Azhaan Being Called Before The Time Has Set In

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

I wanted to find out what is the ruling if azaan is given before the time sets in and what’s the ruling regarding it (what should one do if it’s given before time) and with regards to the Salaah read if azaan is given before the time sets in does it affect ones Salaah or not?

Answer:

The Azhaan called before the time has set in is invalid, and should therefore be repeated once the time has set in.

If the Salaah (after such an Azhaan) was performed after the time had set in, the Salaah is valid and will not have to be repeated. 

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

تقديم الأذان على الوقت في غير الصبح لا يجوز اتفاقا وكذا في الصبح عند أبي حنيفة ومحمد رحمهما الله تعالى وإن قدم يعاد في الوقت. هكذا في شرح مجمع البحر الرائق لابن الملك وعليه الفتوى. هكذا في التتارخانية ناقلا عن الحجة وأجمعوا أن الإقامة قبل الوقت لا تجوز. كذا في المحيط

الفتاوى الهندية (1/53) دار الاحياء التراث العربي

٤ ١٩٩ :-1 وفى الخانية: إذا أذن قبل الوقت يكره الأذان والإقامة ولايؤذن لصلاة قبل الوقت، وقال أبو يوسف والشافعى رحمهما الله: يؤذن لصلاة الفجر فى النصف الأجير من الليل. وفى الحجة: ثم إذا طلع الفجر يعيد الأذان عند حنيفة رحمه الله، وعندهما لايعيد، والفتوى على قول أبى حنيفة رحمه الله. اجمعوا أن الإقامة قبل الوقت لايجوز.

الفتاوى التاتارخانية   (2/148) مكتبة زكريا ، بديوبند ، الهند

(ولا يؤذن قبل وقت ويعاد فيه) أي في الوقت إذا أذن قبله؛ لأنه يراد الإعلام بالوقت فلا يجوز قبله بلا خلاف في غير الفجر وعبر بالكراهة في فتح القدير والظاهر أنها تحريمية، وأما فيه فجوزه أبو يوسف ومالك والشافعي لحديث الصحيحين1/262 البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق (1/262) المكتبة الماجدية

(قوله: كالإقامة) أي في أنها تعاد إذا وقعت قبل الوقت، أما بعده فلا تعاد ما لم يبطل الفصل أو يوجد قاطع كأكل على ما سيذكره في الفروع.

رد المحتار على الدر المختار (1/385) HM Saeed

 تتمة[يشترط لصحة الصلاة دخول الوقت واعتماد دخوله كما في نور الإيضاح وغيره  رد المحتار على الدر المختار (1/385) HM Saeed

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: