Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it permissible to take compulsory provident fund?

Is it permissible to take compulsory provident fund?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

If a job holder specifically knows that the profit of his compulsory provident fund is achieved from interest based bank, then can he take that money ?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Provident funds or pension funds are of two types: voluntary and compulsory. If the fund was compulsory and you had no option in accepting or declining being part of the fund, then upon retirement, it will be permissible for you to take the money. If an amount from your salary was deducted, that will be regarded as your salary. The surplus amount you receive will be considered as a gift from the company.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net

 


[1]  (قَوْلُهُ بَلْ بِالتَّعْجِيلِ أَوْ بِشَرْطِهِ أَوْ بِالِاسْتِيفَاءِ أَوْ بِالتَّمَكُّنِ) يَعْنِي لَا يَمْلِكُ الْأُجْرَةَ إلَّا بِوَاحِدٍ مِنْ هَذِهِ الْأَرْبَعَةِ وَالْمُرَادُ أَنَّهُ لَا يَسْتَحِقُّهَا الْمُؤَجِّرُ إلَّا بِذَلِكَ كَمَا أَشَارَ إلَيْهِ الْقُدُورِيُّ فِي مُخْتَصَرِهِ لِأَنَّهَا لَوْ كَانَتْ دَيْنًا لَا يُقَالُ أَنَّهُ مَلَكَهُ الْمُؤَجِّرُ قَبْلَ قَبْضِهِ وَإِذَا اسْتَحَقَّهَا الْمُؤَجِّرُ قَبْلَ قَبْضِهَا فَلَهُ الْمُطَالَبَةُ بِهَا وَحُبِسَ الْمُسْتَأْجِرُ عَلَيْهَا وَحُبِسَ الْعَيْنُ عَنْهُ وَلَهُ حَقُّ الْفَسْخِ إنْ لَمْ يُعَجِّلْ لَهُ الْمُسْتَأْجِرُ كَذَا فِي الْمُحِيطِ لَكِنْ لَيْسَ لَهُ بَيْعُهَا قَبْلَ قَبْضِهَا

[البحر الرائق، کتاب الاجارة، ج۷، ص۳۰۰،  دار الکتاب الاسلامی] 

 

قَالَ – رَحِمَهُ اللَّهُ – (وَالْأُجْرَةُ لَا تُمْلَكُ بِالْعَقْدِ، بَلْ بِالتَّعْجِيلِ أَوْ بِشَرْطِهِ أَوْ بِالِاسْتِيفَاءِ أَوْ بِالتَّمَكُّنِ مِنْهُ) يَعْنِي الْأُجْرَةَ لَا تُمْلَكُ بِنَفْسِ الْعَقْدِ، سَوَاءٌ كَانَتْ عَيْنًا أَوْ دَيْنًا وَإِنَّمَا تُمْلَكُ بِالتَّعْجِيلِ أَوْ بِشَرْطِهِ أَوْ بِاسْتِيفَاءِ الْمَعْقُودِ عَلَيْهِ وَهِيَ الْمَنْفَعَةُ أَوْ بِالتَّمَكُّنِ مِنْ الِاسْتِيفَاءِ بِتَسْلِيمِ الْعَيْنِ الْمُسْتَأْجَرَةِ فِي الْمُدَّةِ اهـ. كَلَامُ الشَّارِحِ.

[تكملة الطوري للبحر الرائق، کتاب  الاجارة، ج۸، ص۵، دار الکتاب الاسلامی] 

 

[جواھر الفقہ، کتاب الزکاة، پراویڈنٹ فنڈ، ج۳، ص۲۵۵، مکتبة دار العلوم کراچی] 

[فتاوی دار العلوم زکریا، کتاب الزکاة، ج۳، ص١٤٣، زمزم پبلشرز] 

[احسن الفتاوی، کتاب البیوع، باب الربا والقمار، ج۷، ص۳۵، سعید]

[کفایة المفتی، ج۸، ص۹۷، دار الاشاعت]

[امداد الفتاوی، کتاب الزکاة، ج۲، ص٤٨، مکتبة دار العلوم کراچی]

[فتاوی دینیة، کتاب الربا، ما یتعلق بالبنوک، ج۴، ص۱۵۰، جامعة حسینیة]

[فتاوی محمودیہ، کتاب البیوع، باب الربا، فصل فی ما یتعلق بصندوق الادخار، ج١٦، ص۳۹۳، فاروقیة]

[اسلام اور جدید معاشی مسائل، ج٤، ص٨٦، ادارہ اسلامیات]

[Comtemorary Fatawa, Mufti Taqi, p.86]

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: