Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » How do we purify things in which water cannot flow off ?

How do we purify things in which water cannot flow off ?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1) How do we purify things in which water cannot flow off from such as the floor if impurity comes on it.

2) If the bath room floor is wet but it does not form a puddle, would 1 drop of an impurity impurify the whole bathroom?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1. In order to remove any impurity from the floor, pour water over the soiled area and use a cloth or sponge to absorb the impurity. This procedure should be done three times and each time the cloth or sponge should be washed before its next use.[1]

2. If one drop of impurity falls on the bathroom floor, it will not render the entire bathroom floor as impure. One should wash off only that portion of the floor which became impure.

And Allah Ta’āla Knows Best

Fahad Abdul Wahab

Student Darul Iftaa

USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai                                                                                                                                                                                                                

www.Daruliftaa.net


 [1]  [الفتاوي التاتارخانية – ج١ – ص٤٥٤ – مكتبة زكريا] [المحيط البرهاني – ج١ – ص٣٨٢ – ادارة القران]

و في الفتاوى, إذا أصاب البول الأرض و احتيج إلي غسلها يصب الماء عليه ثم يدلك و ينشف ذلك بصوف أو خرقة, فإذا فعل ذالك ثلاثا طهرت.

[بدائع الصنائع – ج١ – ص٤٥١ – دار الكتب العلمية]

 و منها : العصر فيما يحتمل العصر، وما يقوم مقامه فيما لا يحتمله والجملة فيه أن المحل الذي تنجس إما إن كان شيئا لا يتشرب فيه أجزاء النجس أصلا، أو كان شيئا يتشرب فيه شيء يسير، أو كان شيئا يتشرب فيه شيء كثير، فإن كان مما لا يتشرب فيه شيء أصلا، كالأواني المتخذة من الحجر والصفر، والنحاس والخزف العتيق، ونحو ذلك فطهارته بزوال عين النجاسة، أو العدد على ما مر، وإن كان مما يتشرب فيه شيء قليل، كالبدن والخف والنعل فكذلك؛ لأن الماء يستخرج ذلك القليل فيحكم بطهارته، وإن كان مما يتشرب فيه كثير، فإن كان مما يمكن عصره كالثياب، فإن كانت النجاسة مرئية فطهارته بالغسل والعصر إلى أن تزول العين، وإن كانت غير مرئية فطهارته بالغسل ثلاثا، والعصر في كل مرة؛ لأن الماء لا يستخرج الكثير إلا بواسطة العصر، ولا يتم الغسل بدونه.

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.