Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » If the husband is Salafi and he issues three talaqs to his wife who is Hanafi, will the talaq be valid?

If the husband is Salafi and he issues three talaqs to his wife who is Hanafi, will the talaq be valid?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

what is the ruling on talaqs 3 times equaling to 1 talaq? Is this a salafi belief fiqh and how is it so? What is the wife is hanafi and husband is salafi and talaq like this to be given? How is ruling for this? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1. According to the four dominant schools of thought (mazahib) i.e Hanafi, Hambali, Maliki and Shafi three talaqs issued in one sitting constitute three talaqs. The Imams of each of those schools of thought were luminaries of Islam and were giants of knowledge having profound understanding of the Quraan and the hadith.

They were Tabieen or Tabe-Tabeen, who were very close to the era of Rasulullah Salallahu Alayhi Wasallam. Their knowledge was perfectly imbedded with high levels of taqwa and piety. [1]

Besides the four Imams, the vast majority of the scholars from the salaf (predecessors) and the khalaf (successors) all opine that three talaqs issued in one sitting equals to three. Muhaditheen like Imam Bukhari and Imam Tirmizi (Rahimahullah) also hold the similar view. The views of the Salafis is thus baseless. [2]

You may also refer to the following link for a detailed discussion on the issue: http://www.askimam.org/public/question_detail/17287

2. If the husband is Salafi and he issues three talaqs to his wife who is Hanafi, all three talaqs will take. [3]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ismail Dawoodjee

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 [1] فتح الملهم ج4 ص111 دار القلم

جَاءَ رَجُلٌ إلَى ابْنِ مَسْعُودٍ فَقَالَ: إنِّي طَلَّقْت امْرَأَتِي تِسْعًا وَتِسْعِينَ، فَقَالَ لَهُ ابْنُ مَسْعُودٍ: ثَلَاثٌ تُبِينُهَا وَسَائِرُهُنَّ عُدْوَانٌ. وَرَوَى وَكِيعٌ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ حَبِيبِ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ: إنِّي طَلَّقْت امْرَأَتِي أَلْفًا، فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ: بَانَتْ مِنْك بِثَلَاثٍ وَاقْسِمْ سَائِرَهُنَّ عَلَى نِسَائِك. وَرَوَى وَكِيعٌ أَيْضًا عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ أَبِي يَحْيَى قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إلَى عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ فَقَالَ: طَلَّقْت امْرَأَتِي أَلْفًا فَقَالَ بَانَتْ مِنْك بِثَلَاثٍ.

وَأَسْنَدَ عَبْدُ الرَّزَّاقِ «عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ أَنَّ أَبَاهُ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ أَلْفَ تَطْلِيقَةٍ، فَانْطَلَقَ عُبَادَةُ فَسَأَلَهُ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: بَانَتْ بِثَلَاثٍ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ تَعَالَى،…أَمَّا أَوَّلًا فَإِجْمَاعُهُمْ ظَاهِرٌ، فَإِنَّهُ لَمْ يُنْقَلْ عَنْ أَحَدٍ مِنْهُمْ أَنَّهُ خَالَفَ عُمَرَ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – حِينَ أَمْضَى الثَّلَاثَ(فتح القدير ص470 ج3 دار الفكر)

وأما ثانيا فالعبرة في نقل الإجماع نقل ما عن المجتهدين والمائة ألف لا يبلغ عدة المجتهدين الفقهاء منهم أكثر من عشرين كالخلفاء والعبادلة وزيد بن ثابت ومعاذ بن جبل وأنس وأبي هريرة، والباقون يرجعون إليهم ويستفتون منهم وقد ثبت النقل عن أكثرهم صريحا بإيقاع الثلاث ولم يظهر لهم مخالف – {فماذا بعد الحق إلا الضلال} [يونس: 32]- وعن هذا قلنا لو حكم حاكم بأنها واحدة لم ينفذ حكمه لأنه لا يسوغ الاجتهاد فيه فهو خلاف لا اختلاف(رد المحتار ج3 ص233 سعيد)

كرر لفظ الطلاق بان قال للمدخولة انت طالق انت طالق او قد طلقتك قد طلقتك  او انت طالق…قوله و ان نوى التاكيد دين اى وقع الكل قضاء و كذا اذا اطلق اشباه: اى بان ان لم ينوى استينافا و لاتاكيدا الاصل عدم التاكد (رد المحتار ج3 ص293 سعيد)

[2] قال علماؤنا: واتفق أئمة الفتوى على لزوم إيقاع الطلاق الثلاث في كلمة واحدة ، وهو قول جمهور السلف) الجامع لأحكام القرآن ج 3 ص 129 دار عالم الكتب (

صحيح البخارى باب من اجاز طلاق الثلاث ج10 ص242 دار البشائر

والعمل على هذا عند عامة أهل العلم من أصحاب النبي صلى الله عليه و سلم وغيرهم أن الرجل إذا طلق امرأته ثلاثا فتزوجت زوجا غيره فطلقها قبل أن يدخل بها أنها لا تحل للزوج الأول إذا لم يكن جامع الزوج الآخر سنن الترمذي – (ج 3 / ص 426 دار إحياء التراث العربي – بيروت)

[3] فتاوى رحيمية ج7 ص269 دار الاشاعت

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: