IslamQA.org Logo

What is the ruling of the beard?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

I’ve gone in the path of ALLAH for 4 months and even my wife has gone for 40 days masthoorath jamath. she’s very good and deeni. even her father is the zimmedar of our  district. but she keeps on saying that I shape up my beard.

 I have beard which surpasses one fist length. and some of my beard hair is longer than others (irregular), so which is khair, cutting my beard to fist length or keeping it as such. pls include quran and hadith to support your answer.if it makes any difference, I’m shafi’ee.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

 

According to the Hanafi Madhab it is Wajib (necessary) to keep the beard. Trimming the beard less than one fist is impermissible[1]. This is also the preferred view in the Shafi Madhab[2]. Therefore, it is impermissible for you to cut the beard less than one fist. If your beard is more than a fist length and does not look presentable, you may trim it till one fist length upon the request of your wife to please her. It is narrated:

 

وكان ابن عمر: «إذا حج أو اعتمر قبض على لحيته، فما فضل أخذه»

صحيح البخاري (2/ (875

Translation: Whenever Ibn Umar would perform Hajj or Umrah he would take hold of his beard and he would cut that which exceeded.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Saleem Ibn Sajawal Khan

Bradford, UK

Student Darul Iftaa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1] رد المحتار ج 6 ص 407 سعيد

 

 

[2] There are two views in the Shafi Madhab:

 

1.         The first view is that to cut the beard is impermissible (Haraam). The jurists that are of this opinion are:

 

•           Imam Shafi (Rahimahullah) 

الأم للشافعي (6/ 88

وَلَوْ حَلَقَهُ حَلَّاقٌ فَنَبَتَ شَعْرُهُ كَمَا كَانَ أَوْ أَجْوَدَ لَمْ يَكُنْ عَلَيْهِ شَيْءٌ وَالْحِلَاقُ لَيْسَ بِجِنَايَةٍ؛ لِأَنَّ فِيهِ نُسُكًا فِي الرَّأْسِ وَلَيْسَ فِيهِ كَثِيرُ أَلَمٍ وَهُوَ وَإِنْ كَانَ فِي اللِّحْيَةِ لَا يَجُوزُ فَلَيْسَ فِيهِ كَثِيرُ أَلَمٍ وَلَا ذَهَابُ شَعْرٍ

Kitab al-Umm, Kitab Jirah al-‘Amd, Bab Salkh al-Jild

          Al-Qaffal al-Shashi (291 – 365 H)

          His student, Abu ‘Abd Allah al-Halimi (338 – 403 H)

          Ibn Al Mullaqin

وقال الحليمي في منهاجه لا يحل لأحد أن يحلق لحيته ولا حاجبيه وإن كان له أن يحلق سباله لأن لحلقه فائدة وهي أن لا يعلق به دسم الطعام ورائحته ما يكره بخلاف حلق اللحية فإنه هجنة وشهرة وتشبه بالنساء فهو كجب الذكر وما ذكره في حق اللحية حسن وإن كان المعروف فى المذهب الكراهة

Al-I’lam bi Fawa’id ‘Umdat al-Ahkam  1:322

 

 

          Ibn Hajr Al Haithami

Ibn Hajr Al Haitami says:

 

قال الشيخان يكره حلق اللحية واعترضه ابن الرفعة في حاشية الكافية بأن الشافعي رضي الله تعالى عنه نص في الأم على التحريم قال الزركشي وكذا الحليمي في شعب الإيمان وأستاذه القفال الشاشي في محاسن الشريعة وقال الأذرعي الصواب تحريم حلقها جملة لغير علة بها كما يفعله القلندرية انتهى    [حاشية تحفة المحتاج  ج 9  ص 376 دار صادر]

          Ibn Ar Rif’a

[حاشية تحفة المحتاج ج 9  ص 376 دار صادر]

          Al Adhra’i

[حاشية تحفة المحتاج ج 9  ص 376 دار صادر]

 

 

 

2.         The second opinion is that it is Makrooh Tanzihi to cut the beard. The jurist that are of this opinion are:

          Imam Nawawi

 

سبق في الحديث أن إعفاء اللحية من الفطرة فالإعفاء بالمد ، قال الخطابي وغيره : هو توفيرها وتركها بلا قص ، كره لنا قصها كفعل الأعاجم ، قال : وكان من زي كسرى قص اللحى وتوفير الشوارب ، قال الغزالي في الإحياء : اختلف السلف فيما طال من اللحية فقيل : لا بأس أن يقبض عليها ويقص ما تحت القبضة ، فعله ابن عمر ثم جماعة من التابعين ، واستحسنه الشعبي وابن سيرين ، وكرهه الحسن وقتادة ، وقالوا : يتركها عافية لقوله صلى الله عليه وسلم : { واعفوا اللحى” .

قال الغزالي : والأمر في هذا قريب إذا لم ينته إلى تقصيصها ; لأن الطول المفرط قد يشوه الخلقة . هذا كلام الغزالي والصحيح كراهة الأخذ منها مطلقا ، بل يتركها على حالها كيف كانت للحديث الصحيح ” { واعفوا اللحى } ” ، وأما حديث عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده { أن النبي صلى الله عليه وسلم : كان يأخذ من لحيته من عرضها وطولها } ” فرواه الترمذي بإسناد ضعيف لا يحتج به

(Sharh al-Muhadhdhab, 1:342-3)

 

          Imam Rafi’i

          And many contemporary scholars.

 

Allamah Malibari Says

 “Our shaykh [Ibn Hajar al-Haythami] said: And apparently shaving it is haram, and this is based on it [i.e. shaving the beard] being haram which most of the muta’akhkhirin (latter day scholars) are upon. As for it being Makrooh which the two shaykhs are upon, there is no reason to prohibit [ta’zir by shaving] when the Imam approves of it.” (Fath al-Mu’in page 587) 

 

فتح المعين بشرح قرة العين بمهمات الدين (ص: 587(

قال شيخنا: وظاهر حرمة حلقها وهو إنما يجئ على حرمته التي عليها أكثر المتأخرين أما على كراهته التي عليها الشيخان وآخرون فلا وجه للمنع إذا رآه الإمام انتهى

 

Moreover, the following statement of Ibn Hazm indicates the view of it not being haram did not exist before the fourth century:

“And there is consensus that shaving the entire beard is mutilation and impermissible.” (Maratib Al Ijma’ pg. 157)

 

 

Consequently, as substantiated the vast majority of the earlier and latter scholars of the Shafi’i school of thought were of the opinion that it is impermissible to cut the beard. Therefore, the first opinion (of impermissibility) is the most appropriate and cautious of the two opinions.

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Find more answers indexed from: Askimam.org
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest