Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it permissible for an imam to take money to lead Salah?

Is it permissible for an imam to take money to lead Salah?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalmualaikum,

I have a question/doubt, that did our salah is accepted by ALLAH if we offer salah behind an imam who is taking money for being imam, actually most imams do this, if the imam is not paid any money and is asked to offer salah for free almost every imam would leave the job. Please answer me if is it ok or if it is not permitted in Islam, with reference to Quran & Hadeeth.

Answer

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh. 

The ruling issued by the earlier jurists was the impermissibility of taking a wage for leading salah. This ruling was given on the basis that the imam would get a grant from the bait al-maal for their necessities.

However, in these times wherein a bait al-maal does not exist the imam does not have any source to provide for his necessities, therefore the later jurists permit receiving a wage for leading salah. If the imams were to focus on earning rather than teaching or leading salah, it would have a detrimental effect. 

Thus, it is permissible for an imam to take a wage for leading salah.[1] 

And Allah Ta’āla Knows Best

Mawlana Mohammed Patel,
Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Concurred by,
Moulana Ismail Desai

Darul Iftaa


[1]     (ولا يجوز الاستئجار على الأذان والحج) وكلامه فيه ظاهر (قوله على عمل معلوم غير متعين عليه) إشارة إلى الاحتراز عما لو تعين الشخص للإمامة والإفتاء والتعليم فإنه لا يجوز استئجاره بالإجماع وبعض مشايخنا) يريد به مشايخ بلخي – رحمهم الله – (استحسنوا الاستئجار على تعليم القرآن اليوم) يعني في زماننا، وجوزوا له ضرب المدة وأفتوا بوجوب المسمى، وعند عدم الاستئجار أو عند عدم ضرب المدة أفتوا بوجوب أجر المثل (لأنه ظهر التواني في الأمور الدينية، ففي الامتناع تضييع حفظ القرآن) وقالوا: إنما كره المتقدمون ذلك لأنه كان للمعلمين عطيات من بيت المال فكانوا مستغنين عما لا بد لهم من أمر معاشهم، وقد كان في الناس رغبة في التعليم بطريق الحسبة ولم يبق ذلك، وقال أبو عبد الله الخيراخري: يجوز في زماننا للإمام والمؤذن والمعلم أخذ الأجرة، ذكره في الذخيرة . العناية ( ص 97 / ج 9 / دار الفكر / المتوفى 786 ه ) 

(ولا يجوز الاستئجار على) الطاعات، مثل (الأذان والإقامة والحج) والإمامة وتعليم القرآن والفقه، قال في التصحيح: وهذا جواب المتقدمين، وأجازه المتأخرون، فقال في الهداية: وبعض مشايخنا استحسنوا الاستئجار على تعليم القرآن، وعليه الفتوى، واعتمده النسفي، وقال في المحيط: ولا يجوز الاستئجار على الطاعات كتعليم القرآن والفقه والإمامة والحج عنه، وبعض أصحابنا المتأخرين جوزوا ذلك؛ لكسل الناس، ولحاجتهم.

وفي الذخيرة: ومشايخ بلخ جوزوا الاستئجار لتعليم القرآن إذا ضرب لذلك مدة، وأفتوا بوجوب المسمى، وإذا كان بدون ذكر المدة أفتوا بوجوب أجرة المثل، وكذلك يفتى بجواز الاستئجار على تعليم الفقه، وقال صدر الشريعة: ولم يصح للعبادات كالأذان والإقامة وتعليم القرآن، ونفتي اليوم بصحتها. اهـ اللباب في شرح الكتاب ( ص 100 / ج 2 / المكتبة العلمية / المتوفى 1298 ه )

(قوله ومن أم بأجرة) بأن استؤجر ليصلي إماما سنة أو شهرا بكذا، وليس منه ما شرطه الواقف عليه فإنه صدقة ومعونة له رحمتي: أي يشبه الصدقة، ويشبه الأجرة كما سيأتي إن شاء الله تعالى في الوقف.

على أن المفتى به مذهب المتأخرين من جواز الاستئجار على تعليم القرآن والإمامة والأذان للضرورة . رد المحتار ( ص 563 / ج 1 / دار الفكر / المتوفى 1252 ه )

فتاوى محمودية ( ص 207 / ج 25 / مكتبة محمودية )

 

Darul Iftaa Building project

 

Assalāmu `alaikum Warahmatullāhi Wabrakatuh,

 

 

We make Du’aa you are well. The Darul Iftaa was established in the year 2011. The fundamental objective of the Darul Iftaa is to train Ulama from various parts of the world to become Muftis. In this world of scientific calculations and technological advancements, economic confusion and political disarray, a Mufti is trained to understand and analyze current situations and provide leadership for the Ummah. There is a vacuum  of competent Muftis in various parts of the world. The Ummah lacks leadership. There are currently twelve students who are studying at the Darul Iftaa. They are from United States of America, United Kingdom, Mozambique, Jamaica, Zambia, Canada and South Africa. There are many Ulama from many parts of the world who have applied to study the Iftaa course. They could not be accommodated due to lack of adequate facilities. The Darul Iftaa has therefore embarked on an expansion project.

The Darul Iftaa requests your generous contributions for the expansion project. The building project has already begun and is expected to be completed within the next three months. This is indeed a great opportunity for you to earn Sawab e Jariyah in the Aakhirah. This is a tree with many branches bearing sweet fruits for your Aakhirah. Insha’Allah. The Darul Iftaa banking details are as follows:

Bank:              FNB Bank
Account#:     62347912778
Branch:           221126
 

(The Darul Iftaa is registered and has the following PBO exemption number: 930039227 – 3 May 2012)

JazakAllah.

Mufti Ebrahim Desai

PS. For international donors, kindly make your contributions through PayPal:

 

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: