IslamQA.org Logo

What is the permissibility of the following policies: 1) Death Benefit 2) Trauma Benefit 3) Disability Benefit 4) Occupational Disability Income?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

I would like to confirm if it is permissible to take out any of the following policies.

1) Death Benefit: 

This policy pays out an amount to your family in the event of your death 

2) Trauma Benefit: 

This policy pays out an amount to you or your family should you have extensive illness

3) Disability Benefit: 

This policy pays out an amount to you or your family should you become physically impaired 

4) Occupational Disability Income: 

This policy pays out an amount to you or your family should you become physically impaired and unable to work. 

You would continue to receive your salary from the policy for a certain period of time.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In general any such policies depend on the terms and conditions laid out in the contract. However, commercial forms of insurance are based on either interest or gambling and at times both. Thus, it would not be permissible to take out such policies.[1]

However, if there are exceptional circumstances or if you are obliged to take out such policies then please resubmit the question outlining these circumstances in detail.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mawlana Mohammed Patel
Student Darul Ifta
Zambia.

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
www.daruliftaa.net



[1] Contemporary Fataawa pg 247.

والخلاصة: يشتمل التأمين ذي القسط الثابت على خمسة أسباب تجعله حراما :

1ً – الربا: ففي عوض التأمين زيادة على الأقساط المدفوعة بلا عوض، وهو ربا، وتستثمر شركات التأمين أموالها في أنشطة ربوية، وتحتسب فائدة على المستأمن إذا تأخر في سداد الأقساط المستحقة.

2ً – الغرر: إن مقابل التأمين يكون على أمر احتمالي غير ثابت ولا محقق الوجود وهذا غرر. وقد تغرم شركات التأمين مبلغاً كبيراً دون مقابل، بناء على الغرر.

3ً – الغبن: يشتمل التأمين على غبن لعدم وضوح محل العقد، والعلم بالمحل شرط لصحة العقد.

4ً – القمار: في التأمين مخاطرة لتعريض النفس والمال لفرصة مجهولة، وهذا هو القمار بعينه، والمستأمن يبذل اليسير من المال في انتظار أخذ مبلغ كبير، وهذا قمار.

5ً – الجهالة: ما يدفعه المستأمن مجهول القدر لكل من العاقدين كما هو واضح في التأمين على الحياة، ويتعامل العاقدان بموجب عقد لا يعرف ما يحققه من الربح أو الخسارة.

الفقه الإسلامي وأدلته (ص 3428 / ج 5)

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Find more answers indexed from: Askimam.org
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest