Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I am a taxi driver.I sometime pickup passengers from outside night clubs and pubs to take them to another pub or a night club. My question is the money i earn this way,IS IT HALAL OR HARAM FOR ME?.

I am a taxi driver.I sometime pickup passengers from outside night clubs and pubs to take them to another pub or a night club. My question is the money i earn this way,IS IT HALAL OR HARAM FOR ME?.

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I  am a taxi driver.I  sometime pickup passengers from outside night clubs and pubs to take them to another pub or a night club. My question is the money i  earn this way,IS IT  HALAL OR HARAM FOR ME?.Please help.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatoh

If it is easily possible for you to avoid taking passengers from evil and immoral places, then it will be makrooh (undesirable) for you to offer your services to such passengers.

If it is not possible or difficult for you to avoid such passengers, then you will be excused. However, even in this instance you should make tauba and istighfaar and seek refuge in Allah for you getting affected with the evils of such immoral places.

عزيز الفتاوي – (ج 1 / ص638 دار الاشاعت)

المختار – (ج 1 / ص 49)

 ولا بأس ببيع العصير ممن يعلم أنه يتخذ ه خمراً؛ ومن حمل خمراً لذمي طاب له الأجر،

تبيين الحقائق – (ج 6 / ص 29 دار الكتب الإسلامي(

 قال رحمه الله : ( وحمل خمر لذمي بأجر ) أي جاز ذلك أيضا , وهذا عند أبي حنيفة رحمه الله , وقالا هو مكروه لأنه عليه الصلاة والسلام لعن في الخمر عشرة , وعد منها حاملها , وله أن الإجارة على الحمل , وهو ليس بمعصية , ولا تسبب لها , وإنما تحصل المعصية بفعل فاعل مختار , وليس الشرب من ضرورات الحمل لأن حملها قد يكون للإراقة أو التخليل فصار كما لو استأجره لعصر العنب أو قطفه , والحديث محمول على الحمل المقرون بقصد المعصية , وعلى هذا الخلاف إذا آجره دابة لينقل عليها الخمر أو آجره نفسه ليرعى له الخنازير فإنه يطيب له الأجر عند أبي حنيفة رحمه الله , وعندهما يكره

البحر الرائق – (ج 8 / ص 231 دار المعرفة)

 قال رحمه الله تعالى ( وحمل خمر الذمي بأجر ) يعني جاز ذلك وهذا عند الإمام

 وقالا يكره لأنه عليه الصلاة والسلام لعن في الخمر عشرة وعد منها حاملها

 وله أن الإجارة على الحمل وهو ليس بمعصية وإنما المعصية بفعل فاعل مختار فصار كمن استأجره لعصره

الدر المختار – (ج 6 / ص 391 دار الفكر(

( و ) جاز تعمير كنيسة و ( حمل خمر ذمي ) بنفسه أو دابته ( بأجر )

حاشية ابن عابدين – (ج 6 / ص 392 دار الفكر للطباعة والنشر(

قوله ( وحمل خمر ذمي ) قال الزيلعي وهذا عنده وقالا هو مكروه لأنه عليه الصلاة والسلام لعن في الخمر عشرة وعد منها حاملها وله أن الإجارة على الحمل وهو ليس بمعصية ولا سبب لها وإنما تحصل المعصية بفعل فاعل مختار وليس الشرب من ضرورات الحمل لأن حملها قد يكون للإراقة أو للتخليل فصار كما إذا استأجره لعصر العنب أو قطعه والحديث محمول على الحمل المقرون بقصد المعصية اه

 زاد في النهاية وهذا قياس وقولهما استحسان ثم قال الزيلعي وعلى هذا الخلاف لو آجره دابة لينقل عليها الخمل أو آجره نفسه ليرعى له الخنازير يطيب له الأجر عنده وعندهما يكره

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Ismail Moosa,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: