Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I am residing in mumbai, i have got a daughter of 10months who was born by scissory. Now my wife is showing the signs of pregnancy, whereas doctor had told us to think about secong child after 3 years as my wife’s operation was complicated for the first child.

I am residing in mumbai, i have got a daughter of 10months who was born by scissory. Now my wife is showing the signs of pregnancy, whereas doctor had told us to think about secong child after 3 years as my wife’s operation was complicated for the first child.

i am residing in mumbai, i have got a daughter of 10months who was born by scissory. Now my wife is showing the signs of pregnancy, whereas doctor had told us to think about secong child after 3 years as my wife’s operation was complicated for the first child.

Please enlighten me if at all abortion or any other measure is allowed to stop this pregnancy as the life of my wife can be in danger due to early pregnancy.

Your prompt reply in the light of Qur’aan & hadith will be highly appreciated.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatoh

If your wife’s life may be at risk due to the pregnancy then abortion will be permissible before the foetus is four months old.

قـال في حاشـية ابن عابديـن: مطلب في حكم إسقاط الحمل ( قوله وقالوا إلخ ) قال في النهر : بقي هل يباح الإسقاط بعد الحمل ؟  نعم يباح ما لم يتخلق منه شيء ولن يكون ذلك إلا بعد مائة وعشرين يوما ، وهذا يقتضي أنهم أرادوا بالتخليق نفخ الروح وإلا فهو غلط لأن التخليق يتحقق بالمشاهدة قبل هذه المدة كذا في الفتح ، وإطلاقهم يفيد عدم توقف جواز إسقاطها قبل المدة المذكورة على إذن الزوج وفي كراهة الخانية : ولا أقول بالحل إذ المحرم لو كسر بيض الصيد ضمنه لأنه أصل الصيد فلما كان يؤاخذ بالجزاء فلا أقل من أن يلحقها إثم هنا إذا سقط بغير عذرها ا هـ قال ابن وهبان : ومن الأعذار أن ينقطع لبنها بعد ظهور الحمل وليس لأبي الصبي ما يستأجر به الظئر ويخاف هلاكه ونقل عن الذخيرة لو أرادت الإلقاء قبل مضي زمن ينفخ فيه الروح هل يباح لها ذلك أم لا ؟ اختلفوا فيه ، وكان الفقيه علي بن موسى يقول : إنه يكره ، فإن الماء بعدما وقع في الرحم مآله الحياة فيكون له حكم الحياة كما في بيضة صيد الحرم ، ونحوه في الظهيرية قال ابن وهبان : فإباحة الإسقاط محمولة على حالة العذر ، أو أنها لا تأثم إثم القتل ا هـ وبما في الذخيرة تبين أنهم ما أرادوا بالتحقيق إلا نفخ الروح ، وأن قاضي خان مسبوق بما مر من التفقه ، والله تعالى الموفق ا هـ كلام النهر ح – رد المحتار )ج4/ص335) دار المعرفة

 

Wassalam

Mufti Ebrahim Desai (M2)
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah
Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: