IslamQA.org Logo

Are Ganja, Marijuana and other drugs permissible?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

AssalaamAlaikum,

                         I wanted to know is Ganja smoking is Halaal in Islaam? Also need to know Smoking is Halaal or Haram. 

Answer

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

Ganja smoking along with all types of addictive drugs which affect one’s mind are completely prohibited in Islam. [1]

Smoking cigarettes is makrūh tahrīmī (prohibitively disliked).[2]

And Allah Ta’ala Knows Best

Mufti Faisal bin Abdul Hameed,
Montréal, Canada
     

Checked and Concurred by,
Maulana Ismail Desai 


[1] 

)قوله ويحرم أكل البنج) هو بالفتح: نبات يسمى في العربية شيكران، يصدع ويسبت ويخلط العقل كما في التذكرة للشيخ داود. وزاد في القاموس: وأخبثه الأحمر ثم الأسود وأسلمه الأبيض، وفيه: السبت يوم الأسبوع، والرجل الكثير النوم، والمسبت: الذي لا يتحرك. وفي القهستاني: هو أحد نوعي شجر القنب، حرام لأنه يزيل العقل، وعليه الفتوى، بخلاف نوع آخر منه فإنه مباح كالأفيون لأنه وإن اختل العقل به لا يزول، وعليه يحمل ما في الهداية وغيرها من إباحة البنج كما في شرح اللباب اهـ . 

أقول: هذا غير ظاهر، لأن ما يخل العقل لا يجوز أيضا بلا شبهة فكيف يقال إنه مباح: بل الصواب أن مراد صاحب الهداية وغيره إباحة قليله للتداوي ونحوه ومن صرح بحرمته أراد به القدر المسكر منه، يدل عليه ما في غاية البيان عن شرح شيخ الإسلام: أكل قليل السقمونيا والبنج مباح للتداوي، ما زاد على ذلك إذا كان يقتل أو يذهب العقل حرام اهـ فهذا صريح فيما قلناه مؤيد لما سبق بحثناه من تخصيص ما مر من أن ما أسكر كثيره حرم قليله بالمائعات، وهكذا يقول في غيره من الأشياء الجامدة المضرة في العقل أو غيره، يحرم تناول القدر المضر منها دون القليل النافع، لأن حرمتها ليست لعينها بل لضررها. وفي أول طلاق البحر: من غاب عقله بالبنج والأفيون يقع طلاقه إذا استعمله للهو وإدخال الآفات قصدا لكونه معصية، وإن كان للتداوي فلا لعدمها، كذا في فتح القدير، وهو صريح في حرمة البنج والأفيون لا للدواء. وفي البزازية: والتعليل ينادي بحرمته لا للدواء اهـ كلام البحر. وجعل في النهر هذا التفصيل هو الحق .

والحاصل أن استعمال الكثير المسكر منه حرام مطلقا كما يدل عليه كلام الغاية. وأما القليل، فإن كان للهو حرام، وإن سكر منه يقع طلاقه لأن مبدأ استعماله كان محظورا، وإن كان للتداوي وحصل منه إسكار فلا، فاغتنم هذا التحرير المفرد.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 457)

 

 

 DARUL IFTAA BUILDING PROJECT

Assalāmu `alaikum Warahmatullāhi Wabrakatuh,

 

 

We make Du’aa you are well. The Darul Iftaa was established in the year 2011. The fundamental objective of the Darul Iftaa is to train Ulama from various parts of the world to become Muftis. In this world of scientific calculations and technological advancements, economic confusion and political disarray, a Mufti is trained to understand and analyze current situations and provide leadership for the Ummah. There is a vacuum  of competent Muftis in various parts of the world. The Ummah lacks leadership. There are currently twelve students who are studying at the Darul Iftaa. They are from United States of America, United Kingdom, Mozambique, Jamaica, Zambia, Canada and South Africa. There are many Ulama from many parts of the world who have applied to study the Iftaa course. They could not be accommodated due to lack of adequate facilities. The Darul Iftaa has therefore embarked on an expansion project.

The Darul Iftaa requests your generous contributions for the expansion project. The building project has already begun and is expected to be completed within the next three months. This is indeed a great opportunity for you to earn Sawab e Jariyah in the Aakhirah. This is a tree with many branches bearing sweet fruits for your Aakhirah. Insha’Allah. The Darul Iftaa banking details are as follows:

Bank:              FNB Bank
Account#:     62347912778
Branch:           221126
 

(The Darul Iftaa is registered and has the following PBO exemption number: 930039227 – 3 May 2012)

JazakAllah.

Mufti Ebrahim Desai

PS. For international donors, kindly make your contributions through PayPal:

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Find more answers indexed from: Askimam.org
Read more answers with similar topics: