Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Top Cashback plus account

Top Cashback plus account

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

AsSalamu Alaykum,

I have read the fatwa mentioning that cashback websites such as TopCashback and Quidco are permissible. I understand this fatwa has been issued on the free account these websites offer.

What is the ruling regarding TopCashback Plus account, where £5 is taken from the accumulated cashback at the end of the year, in return for higher rate of payout and higher rate of cashback.

More info on Plus account can be found on the following link: https://www.topcashback.co.uk/Help/what-are-the-benefits-of-having-a-topcashback-plus-account

 

JazakAllah

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Cash back commonly refers to a credit card benefit that refunds the cardholder a small percentage of the amount spent on each purchase.[1] By joining or upgrading to a Top Cashback Plus membership, you get access to exclusive benefits in exchange for up to £5 of your annual cashback earnings.[2]  

Hereunder are some exclusive benefits offered to a plus member:

  • Priority customer care seven days a week
  • Monthly cashback statements
  • No external sponsored adverts around the site
  • Priority access to new features

The £5 is a payment for an upgrade to gain these exclusive benefits or can simply be classified as an admin fee. The £5 is not taken in exchange of only a higher return of money. Therefore, it is permissible to utilize the Top Cashback plus account.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mudassir Benish

Student-Darul Iftaa
Houston, TX, U.S.A

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[1] https://www.investopedia.com/terms/c/cash-back.asp

 

2https://www.topcashback.co.uk/classic-or-plus

 

فتاوى ابو ليث السمرقندي (ص-391)

وسُئل أبو القاسم عن رجل قال لأخر : أقرضني عشرة أقفزة حنطة فأقرضه استأجر مَن يحمله ، على مَن يجب أجر الحمال ؟ قال : على المقرض . قيل له : فإن قال المستقرض للمُقرِض : استأجر من يحمله ، على مَن يجب ؟ قال : على المقرض . وإن قال : استاجر لي ، فالأجر على المقرض ويرجع المقرض بذلك على المستقرض .

رد المحتار (18/ 405)

وأما الدلال فإن باع العين بنفسه بإذن ربها فأجرته على البائع وإن سعى بينهما وباع المالك بنفسه يعتبر العرف وتمامه في شرح الوهبانية .

الشرح

( قوله : فأجرته على البائع ) وليس له أخذ شيء من المشتري ؛ لأنه هو العاقد حقيقة شرح الوهبانية وظاهره أنه لا يعتبر العرف هنا ؛ لأنه لا وجه له

( قوله : يعتبر العرف ) فتجب الدلالة على البائع أو المشتري أو عليهما بحسب العرف جامع الفصولين .

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 63)

مطلب في أجرة الدلال [تتمة]

قال في التتارخانية: وفي الدلال والسمسار يجب أجر المثل، وما تواضعوا عليه أن في كل عشرة دنانير كذا فذاك حرام عليهم. وفي الحاوي: سئل محمد بن سلمة عن أجرة السمسار، فقال: أرجو أنه لا بأس به وإن كان في الأصل فاسدا لكثرة التعامل وكثير من هذا غير جائز، فجوزوه لحاجة الناس إليه كدخول الحمام وعنه قال: رأيت ابن شجاع يقاطع نساجا ينسج له ثيابا في كل سنة.

 

مرشد الحيران إلى معرفة أحوال الإنسان (ص: 85)

إذا باع الدلال مالاً لآخر بنفسه تجب أجرة الدلال على البائع لا على المشتري ولو سعى الدلال بينهما وباع المالك بنفسه يعتبر العرف إن كانت الدلالة على البائع فعليه وإن كانت على المشتري فعليه وإن كانت عليهما فعليهما.

 

عصر حاضر کے پییچیدہ مساءل اور ان کا حل(ج-2 ص-197)

فتاوى دار العلوم زكريا (ج -5 ص-388

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: