Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Sayyid marrying non-Sayyid

Sayyid marrying non-Sayyid

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

what is the link between syeds and the prophet? i have heard that if you have the name syed you are a blood line of the prophet, also are syeds alowed to marry non syed becoz someone has told they are not alowed to marry non syeds becouse they are not a blood line of the prophet. please can you answer this becouse i dont think its true becouse i believe anyone can marry anyone as long as you are muslim. i want to marry a syed but becouse i am a non syed there is complications becouse of that and do not understand why.

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

Sayyid, when prefixed to a name, generally refers to a person who is a descendant of Nabi (Sallallaahu ‘alaihi wasallam). However, merely having the name Sayyid does not necessarily mean one is a descendant of Nabi (Sallallaahu ‘alaihi wasallam). This should be verified.

A sayyid is more noble than a non-sayyid in terms of compatibility (kufu) due to the lineage with Nabi (Sallallaahu ‘alaihi wasallam). If a girl happens to be a sayyid and the boy a non-sayyid, then nikaah will be valid provided the wali (Shari’ah guardian) of the girl does not object. However, if the boy happens to be a sayyid and the girl a non-sayyid, the objection of the family will not have any effect[1].

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

_________


[1] المحيط البرهاني في الفقه النعماني (3/ 21)

الكفاءة معتبرة في باب النكاح، والأصل فيه قوله عليه السلام فيما رواه جابر عنه: «لا تنكح النساء إلا من الأكفاء» وقال عليه السلام: «ألا لا يُزوجُ النساءَ إلا الأولياءُ ولا يزوجن إلا من الأكفاء» والحكمة في اشتراطها: تحقيق ما هو المقصود من النكاح وهو السكنى والازدواج، إذ المرأة تتعير باستفراش من لا يكافئها، ثم اعتبارها من وجوه:

أحدها: النسب، واعلم بأن الناس طبقات ثلاث: قريش والعرب والموالي، فقريش بعضهم أكفاء لبعض، والعرب بعضهم أكفاء لبعض، ولا يكون العرب أكفاء لقريش، والموالي بعضهم أكفاء لبعض، ولا يكون الموالي أكفاء للعرب ولا لقريش.

 

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 186)

باب الكفاءة من كافأه: إذا ساواه، والمراد هنا مساواة مخصوصة أو كون المرأة أدنى (الكفاءة معتبرة) في ابتداء النكاح للزومه أو لصحته (من جانبه) أي الرجل، لان الشريفة تأبى أن تكون فراشا للدنئ، ولذا (لا) تعتبر (من جانبها) لان الزوج مستفرش فلا تغيظه دناءة الفراش، وهذا عند الكل في الصحيح، كما في الخبازية. لكن في الظهيرية وغيرها: هذا عنده وعندهما تعتبر في جانبها أيضا (و) الكفاءة (هي حق الولي لا حقها) فلو نكحت رجلا ولم تعلم حاله فإذا هو عبد لا خيار لها بل للاولياء

 

الفتاوى الهندية (1/ 290)

الباب الخامس في الأكفاء  الكفاءة معتبرة في الرجال للنساء للزوم النكاح كذا في محيط السرخسي ولا تعتبر في جانب النساء للرجال كذا في البدائع فإذا تزوجت المرأة رجلا خيرا منها فليس للولي أن يفرق بينهما فإن الولي لا يتعير بأن يكون تحت الرجل من لا يكافئوه كذا في شرح المبسوط للإمام السرخسي الكفاءة تعتبر في أشياء منها النسب فقريش بعضهم أكفاء لبعض كيف كانوا حتى أن القرشي الذي ليس بهاشمي يكون كفئا للهاشمي وغير القرشي من العرب لا يكون كفئا للقرشي والعرب بعضهم أكفاء لبعض الأنصاري والمهاجري فيه سواء كذا في فتاوى قاضي خان وبنو باهلة ليسوا بأكفاء لعامة العرب والصحيح أن العرب كلهم أكفاء كذا ذكره أبو اليسر في مبسوطه كذا في الكافي والموالي وهم غير العرب لا يكونون أكفاء للعرب والموالي بعضهم أكفاء لبعض كذا في العتابية قالوا الحسيب كفء للنسيب حتى أن الفقيه يكون كفئا للعلوية ذكره قاضي خان والعتابي في جوامع الفقه وفي الينابيع والعالم كفء للعربية والعلوية

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: