Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Clarification about ‘Aqidah Answer

Clarification about ‘Aqidah Answer

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

As-Salaam-Alaikum! This is in reference to Fatwa: 34947. I am not an Alim but I’ve been exposed to these matters of aqidah. I understand and appreciate your concern regarding the delicate nature of these issues. To make things a bit easy, I’ll express my own understanding of these matters and would request you to kindly let me know if what I’ve understood is in accordance with the pure and correct aqidah of Sunnah -wal- Jamaah.

It is my understanding that Allah’s attributes (both relating to his essence and activity) are eternal and have no beginning. No change ever takes place in them nor do they come into existence after having not existed. For example Allah was a creator in pre-eternity before having created anything. To say he became creator, sustainer, originator etc. after creating creation would constitute kufr. In summary, Allah’s essence, attributes (both relating to his essence and activity) and his actions are eternal and uncreated. Whoever says any attribute was created, originated or summoned would be guilty of kufr for all the names and attributes and actions are uncreated and existed along his Dhat in eternity. To Allah belong all the attributes of perfection and majesty. All the attributes are unique and equal in their absolute superiority and exaltedness.

Kindly guide if the above stated aqidah is correct. Jazak Allah.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Your understanding is correct.[1] The statement in reference does not constitute Kufr.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ahmad Jafari

Student Darul Iftaa
Atlanta, Georgia, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

الفقه الأكبر (ص: 16)[1]

الصِّفَات الذاتية والفعلية

اما الذاتية فالحياة وَالْقُدْرَة وَالْعلم وَالْكَلَام والسمع وَالْبَصَر والارادة وَأما الفعلية فالتخليق والترزيق والإنشاء والإبداع والصنع وَغير ذَلِك من صِفَات الْفِعْل لم يزل وَلَا يزَال بصفاته وأسمائه لم يحدث لَهُ صفة وَلَا اسْم

الفرق بين الصفات الذاتية والفعلية

أما عند الشعرية فالفرق بينهما ان مايلزم نفيه نقيضه فهو من صفات الذات فانك لو نفيت الحياة يلزم الموت ولو نقيضت القدرة يلزم العجز وكذا العلم والجهل، وما لا يلزم من نفيه نقيضه فهو من صفات الفعل فلو نفيت الإحياء أو الاماتة أو الخلق أو الرزق لم يلزم منه نقيضه، فعلى هذا الحد لو نفيت الإرادة لزم منه الجبر والاضطرار، ولو نفيت عنه الكلام لزم الخسر والسكوت، فثبت أنهما من صفات الذات.

وعندنا أن كل ما وصف به ولا يجوز ان يوصف بضده فهو من صفات الذات، كالقدرة والعلم والعزة والعظمة، وكل ما يجوز أن يوصف به وبضده فهو من صفات الفعل كالرافة والرحمة والسخط والغضب.

ثم شبهة الاشاعرة والمعتزلة في ذلك أن التكوين لو كان ازليا لتعلق بوجود المكون به في الأزل، ولو تعلق بوجوده في الأزل لوجب وجود المكون في الأزل، لأن القول بالتكوين ولا مكون كالقول باضرب ولا مضروب وأنه محال، فلا بد ان يكون التكوين حادثا.

والجواب: ان التكوين ان حدث بالتكوين فهو تكوين محتاج إلى تكوين فيؤدى إلى التسلسل وهو باطل، أو ينتهي إلى تكوين قديم وهو الذي ندعيه، أو لا بتكوين أحد ففيه تعطيل الصانع.

والحاصل انا نقول: التكوين قديم والمتعلق به هو المكون وهو حادث، كما ان العلم قديم وبعض المعلومات حادث، على ان التكوين في الأزل لم يكن ليكون العلم به في الأزل بل ليكون وقت وجوده، فتكوينه باق ابدا، فيتعلق وجود كل موجود بتكوينه الازلي

 

“In regards to the attributes of activity being pre-eternal and beginning less, the Ash’aris amd Ma-Turidees have differed. “Al-Māturīdī said that Takwīn [creation] is an eternal attribute that subsists with Allah’s Being, as do all of His attributes, and that it is distinct from that which is brought into existence [mukawwan], and that it is linked with that which is brought into existence in the world and every part of it [the world] from the time of its inception. Just as Allah’s Will is eternal and linked with that which is willed at the time of its existence, so too is His eternal omnipotence [linked] with that which is decreed.

Al-Ash‘arī said that it is a contingent attribute that does not subsist with Allah’s being, and according to him  it  is  from  the  attributes  of  action  and  not  from  the  eternal  attributes. As he saw it, the attributes of action are all contingent, such as Takwīn and bringing into existence and the emergence of the world with the statement be.”

This was excerpted from the following link: http://marifah.net/articles/disagreementsbetweenasharisandmaturidis-ibnkamalbasha.pdf

 

(147/1) جواہر الفقہ- مکتبہ دار العلوم کراچی[2]

ضابطہ تکفیر اس لئے تکفیر مسلم کے بارے میں ضابطہ زریہ ہوگیا کہ جب تک کسی شخص کے کلام میں تاویل صحیح کی گنجائش ہو اور اس کے خلاف کی تصریح متکلم کے کلام میں نہ ہو یا اس عقیدہ کے کفر ہونے میں ادنی سے ادنی اختلاف ائمہ اجتہاد میں واقع ہو اس وقت تک اس کے کہنے والے کو کافر نہ کہا جائے لیکن اگر کوئی شخص ضروریات دین میں سے کسی چیز کا انکار کرے یا کوئی ایسی ہی تاویل یا تحریف کرے جو اس کے اجماعی معنی کے خلاف معنی پیدا کردے تو اس شخص کے کفر میں کوئی تاویل نہ کیا جائے۔

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: