Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it permissible to implant fake teeth?

Is it permissible to implant fake teeth?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

If one does not have teeth or has very bad teeth is it permissible to get false teeth or dentures

And is it permissible to get what is called porcelain veneers(In dentistry, a veneer is a thin layer of material placed over a tooth, either to improve the aesthetics of a tooth or to protect a damage to a tooth`s surface. There are two main types of material used to fabricate a veneer: composite and dental porcelain. A composite veneer may be directly placed (built-up in the mouth), or indirectly fabricated by a dental technician in a dental laboratory, and later bounded to the tooth, typically using a resin cement such as Panavia. In contrast, a porcelain veneer may only be indirectly fabricated.

These veneers is islamically okay to get it for aethetics purposes because your natural teeth is not that good looking and not as whit looking as the porcelain veneers

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1) It is permissible to make use of false teeth or dentures.[1]

2) Porcelain veneers used in dentistry are generally used for medical purposes and have medical needs; therefore, it is permissible.[2]

We consulted Doctor Hafiz Younus Desai, our local dentist for his expert counsel. Hereunder is his response:

“AWW.

DEAR MUFTI ABDUL MANNAN.

FALSE TEETH AND CROWNS ARE COMMON IN TODAYS WORLD OF DENTISTRY AS THEY REPLACE  MISSING TEETH LOST DUE TO VARIOUS REASONS.

TEETH SERVE TWO MAIN FUNCTIONS IN A PERSONS BODY .THAT IS FUNCTION AND AESTHETICS.

WHEN ONE LOOSES TEETH THEN FUNCTION IS COMPROMISED AND THE SMILE IS ALSO COMPROMISED.

MAJORITY OF THE WORLD POPULATION WANTS A BEAUTIFUL SMILE AND WANTS TO LOOK GOOD.THIS ALSO  CREATES SELF CONFIDENCE IN A HUMAN BEING.THE REVERSE IS ALSO SEEN OFTEN WERE PATIENTS HAVE LOW SELF ESTEEM  DUE TO UGLY LOOKING TEETH ESPECIALLY IF THE TEEETH ARE CROOKED. CHILDREN ARE ALSO TEASED BY THEIR PEERS IN SCHOOL IF THEY HAVE CROOKED TEETH.

VENEERS  AS THE NAME SUGGEST  IS JUST A SURFACE COVERING ON THE FACIAL SURFACE OF THE TEETH TO  CORRECT  ENAMEL DEFECTS,STAINING,CROOKEDNESS,GUMMY SMILES, IRREGULARITIES ETC.

NOWADAYS PATIENTS ARE DOING VENEERS FOR PURELY COSMETIC REASONS AND THE TREND IS BIG IN USA AND SPREADING AROUND THE WORLD.

PATIENTS TEND TO WEAR AWAY THEIR ANTERIOR TEETH DUE TO GRINDING  OR JUST SIMPLE WEAR WITH AGE.WHEN THEY WANT TO FIX THEIR SMILE THEN WE DO VENEERS. THIS INCREAES THE LENGTH  OF THEIT TEETH BACK TO THEIR ORIGINAL DIMENSIONS.

WHEN VENEERS ARE PREPARED MINIMAL TOOTH STRUCTURE IS SACRIFICED AS COMPARED TO DOING CROWNS WERE  ALL THE SURFACES ARE SACRIFICED.

VENEERS CAN BE DONE USING NORMAL COMPOSITE FILLING MATERIAL WHICH IS THE SAME WE USE FOR FILLINGS. OR  THEY CAN BE MADE WITH PORCELAIN IN THE LAB AND THEN BONDED TO THE TOOTH.

HOPE THIS HELPS MAKE DUA.”

Nevertheless, it is important to note if the dentures or false teeth are removable, then ghusl should be done by taking them off in order for the ghusl to be valid.[3] On the other hand, if the dentures have become part of the teeth, then there is no need to take them off at the time of ghusl.

And Allah Ta’āla Knows Best

AbdulMannan Nizami

Student Darul Iftaa
Chicago, IL, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1]  [فتاوي محمودية، كتاب الحظر والاباحة، باب استعمال الذهب والفضة، الفصل الثاني، ج١٩، ص٣٤٦-٣٥٠، جامعة فاروقية]

[وفي الزيلعية] قال – رحمه الله -: (وشد السن بالفضة) أي يحل شد السن المتحرك بالفضة، ولا يحل بالذهب، وهذا عند أبي حنيفة وأبي يوسف، وقال محمد – رحمه الله – يحل بالذهب أيضا، وهو رواية عنهما لما روي أن «عرفجة بن أسعد أصيب أنفه يوم كلاب فاتخذ أنفا من فضة فأنتن فأمره النبي – صلى الله عليه وسلم – أن يتخذ أنفا من ذهب»؛ ولأن الفضة والذهب من جنس واحد والأصل الحرمة فيهما فإذا حل التضبيب بأحدهما حل بالآخر. ووجه المذكور هنا أن استعمالهما حرام إلا للضرورة، وقد زالت بالأدنى، وهو الفضة فلا حاجة إلى الأعلى فبقي على الأصل، وهو الحرمة والضرورة فيما روي لم تندفع بالفضة حيث أنتنت؛ ولأن كلامنا في السن والمروي في الأنف فلا يلزم من عدم الإغناء في الأنف عدم الإغناء في السن ألا ترى أن التختم جاز لأجل الختم ثم لما، وقع الاستغناء بالأدنى لا يصار إلى الأعلى، ولا يجوز قياسه على الأنف فكذا هنا، ويحتمل أنه – عليه الصلاة والسلام – خص عرفجة بذلك كما خص الزبير بن العوام، وعبد الرحمن بن عوف بلبس الحرير لأجل الحكة في جسمهما [تبيين الحقائق، كتاب الكراهية، قبيل فصل في النظر واللمس، ج٧، ص٣٦، دار الكتب العلمية]

[وفي الترمذي] عن عرفجة بن أسعد قال: أصيب أنفي يوم الكلاب في الجاهلية، فاتخذت أنفا من ورق، فأنتن علي فأمرني رسول الله صلى الله عليه وسلم أن أتخذ أنفا من ذهب [جامع الترمذي، ابواب اللباس، باب ما جاء في شد الانسان بالذهب، ج١، ص٣٠٦، سعيد]

[وفي الشامية] (ولا يشد سنه) المتحرك (بذهب بل بفضة) وجوزهما محمد [رد المحتار، فصل في اللبس، ج٦، ص٣٦١، سعيد]

[2]  وَ الحاصل: أن كل ما يفعل في الجسم من زيادة أو نقص من أجل الزينة بما يجعل الزيادة أو النقصان مستمرا مع الجسم، و بما يبدو منه أنه كان في أصل الخلقة هكذا؛ فانه تلبيس و تغيير منهي عنه. واما ما تزينت به المرءة لزوجها من تحمير الأيدي أو الشفاه أو العارضين بما لا يلتبس باصل الخلقة فانه ليس داخلا في النهي عند جمهور العلماء. واما قطع الإصبع الزائدة ونحوها فانه ليس تغييرا لخلق الله وانه من قبيل ازالة العيب او مرض فاجازه اكثر العلماء خلافا لبعضهم [تكملة فتح الملهم، كتاب اللباس والزينة، ج ٥، ص ١١٦، دار القلم]

 [وفي تفسير القرطبي] وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّه: قَالَ: حَدَّثَنَا [أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْمُعَدِّلُ حَدَّثَنَا «3»] عَبَّاسُ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا أَبُو مَالِكٍ النَّخَعِيُّ عَنْ عُمَرَ بْنِ إِسْمَاعِيلَ، فَذَكَرَهُ. قَالَ الدَّارَقُطْنِيُّ: وَرَوَاهُ عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ النُّعْمَانِ عَنْ أَبِي مَالِكٍ. الْخَامِسَةُ- وَأَمَّا الْخِصَاءُ فِي الْآدَمِيِّ فَمُصِيبَةٌ، فَإِنَّهُ إِذَا خُصِيَ بَطَلَ قَلْبُهُ وَقُوَّتُهُ، عَكْسُ الْحَيَوَانِ، وَانْقَطَعَ نَسْلُهُ الْمَأْمُورُ بِهِ فِي قَوْلِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: (تَنَاكَحُوا تَنَاسَلُوا فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ «4») ثُمَّ إِنَّ فِيهِ أَلَمًا عَظِيمًا رُبَّمَا يُفْضِي بِصَاحِبِهِ إِلَى الْهَلَاكِ، فَيَكُونُ فِيهِ تَضْيِيعُ مَالٍ وَإِذْهَابُ نَفْسٍ، وَكُلُّ ذَلِكَ مَنْهِيٌّ عَنْهُ. ثُمَّ هَذِهِ مُثْلَةٌ، وَقَدْ نَهَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْمُثْلَةِ، وَهُوَ صَحِيحٌ. وَقَدْ كَرِهَ جَمَاعَةٌ مِنْ فُقَهَاءِ الْحِجَازِيِّينَ وَالْكُوفِيِّينَ شِرَاءَ الْخَصِيِّ مِنَ الصَّقَالِبَةِ وَغَيْرِهِمْ وَقَالُوا: لَوْ لَمْ يُشْتَرَوْا مِنْهُمْ لَمْ يُخْصَوْا. وَلَمْ يَخْتَلِفُوا أَنَّ خِصَاءَ بَنِي آدَمَ لَا يَحِلُّ وَلَا يَجُوزُ، لِأَنَّهُ مُثْلَةٌ وَتَغْيِيرٌ لِخَلْقِ اللَّهِ تَعَالَى، وَكَذَلِكَ قَطْعُ سَائِرِ أَعْضَائِهِمْ في غير حد ولا قود [تفسير القرطبي، سورة النساء، ١١٩] 

[قال البيضاوي] وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ يشقونها لتحريم ما أحل الله وهي عبارة عما كانت العرب تفعل بالبحائر والسوائب، وإشارة إلى تحريم ما أحل ونقص كل ما خلق كاملاً بالفعل أو القوة. وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ عن وجهه وصورته أو صفته. ويندرج فيه ما قيل من فقء عين الحامي، وخصاء العبيد، والوشم، والوشر، واللواط، والسحق، ونحو ذلك وعبادة الشمس، والقمر، وتغيير فطرة الله تعالى التي هي الإِسلام، واستعمال الجوارح والقوى فيما لا يعود على النفس كمالاً ولا يوجب لها من الله سبحانه وتعالى زلفى. [تفسير البيضاوي، سورة النساء، ١١٩] 

[جديد فقهي مسائل، معاشرتي مسائل، مصنوعي اعضاء، ج١، ص٢١٩، زمزم ببلشرز]

[امداد الأحكام، كتاب اللباس والزينة، ج٤، ص٣٤٩، مكتبة دارالعلوم كراتشي]

[آب كي مسائل اور انكا حل، ج٧، ص١٥٢، مكتبة لدهيانوي] 

[3]  [امداد الأحكام، كتاب اللباس والزينة، ج٤، ص٣٥٠، مكتبة دارالعلوم كراتشي]  

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: