Masah upon khuffayn (leather or special socks) for a muqīm (non-traveller) and a musāfir (traveller)
Wiping upon the socks which fulfills the conditions of masah is permissible up to 72 hours (3 days) for a musāfir (traveller of a shar’i distance) and 24 hours (1 day) for a muqīm (one who is not traveling a shar’i distance). [1]
The Prophet ﷺ stated after being asked about masah on khuffain:
لِلْمُسَافِرِ ثَلاَثَةٌ، وَلِلْمُقِيمِ يَوْمٌ[2]
Translation: three days for a musāfir and one day for a muqīm.
Note: the time of masah starts from the time a person breaks his wudhu after wearing the khuffayn and not from the time of wearing them. [3]
For example: a person wore the khuffain, upon completion wudhu at 11:00 AM. He then broke his wudhu at 12:00 PM. If the person is a muqīm, then he will now be allowed to perform masah till 12:00 PM the following day (as opposed to 11:00 AM).
And Allah Ta`ala knows best
Hafizurrahman Fatehmahomed
Concurred by,
Mufti Hanif Patel (UK)
[1] الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 41):
جاز أن يمسح (يوما وليلة لمقيم، وثلاثة أيام ولياليها لمسافر).
وابتداء المدة (من وقت الحدث)
الاختيار لتعليل المختار (1/ 24):
قَالَ: (وَيَمْسَحُ الْمُقِيمُ يَوْمًا وَلَيْلَةً، وَالْمُسَافِرُ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَلَيَالِيهَا)
الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/ 26): (قوله: فإن كان مقيما مسح يوما وليلة، وإن كان مسافرا مسح ثلاثة أيام ولياليها) لقوله – صلى الله عليه وسلم – «يمسح المقيم يوما وليلة والمسافر ثلاثة أيام ولياليها»
[2]سنن الترمذي ت بشار (1/ 155)
[3] الاختيار لتعليل المختار (1/ 24):
(عَقِيبَ الْحَدَثِ بَعْدَ اللَّبْسِ) لِأَنَّ مَا قَبْلَ ذَلِكَ فَهِيَ طَهَارَةُ الْغُسْلِ لَا الْمَسْحِ ; لِأَنَّ الْخُفَّ جُعِلَ مَانِعًا مِنْ سِرَايَةِ الْحَدَثِ، وَذَلِكَ عِنْدَ الْحَدَثِ لَا قَبْلَهُ.
الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/ 26):
(قوله: ابتداؤها عقيب الحدث) يعني من وقت الحدث إلى مثله للمقيم يوما وليلة وإلى مثله في الثلاث للمسافر والرجل والمرأة فيه سواء.