Home » Hanafi Fiqh » IslamicSolutions.org » What methods can be adopted to acquire funding for an Islamic school?

What methods can be adopted to acquire funding for an Islamic school?

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicSolutions.org

Shortened Question:

What methods can be adopted to acquire funding for an Islamic school?

Question:

Assalamu alaykum,

I wish to start an Islamic School with state curriculum in India. I would like to know about the following:

In what ways can one acquire funding of the school project?

If the school is intended as a sadaqah jariya for a deceased what kind of funding can be used?

What type of donations, apart from fees, can be accepted for running the school, eg. Zakat, Lillah, or Sadaqah, if the school is intended as a sadaqa jariya?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If one intends to establish an Islamic School as sawab-e-jariya (perpetual reward)for a deceased, he may contribute lillah funds to do so. If more funds are required, he may solicit lillah donations from generous donors.

Zakat funds is specifically for humanbeings being poor and the needy Muslims. It is therefore, not permissible to use Zakat as sadaqah monies to establish a school.[1]

If students are poor and needy, they may be assisted with Zakat and Sadaqah funds to pay for their expenses, fees etc.

In the running of the school, Lillah funds may be donated.

A school may also be established as a business venture, in which investors may pool their investments and collect dividends from fees paid by students, sale of books etc.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Saeed Ahmed Golaub

Islamic Solutions

Jamaica

[1])وَيُذْكَرُ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا: «يُعْتِقُ مِنْ زَكَاةِ مَالِهِ وَيُعْطِي فِي الحَجِّ» وَقَالَ الحَسَنُ: ” إِنِ اشْتَرَى أَبَاهُ مِنَ الزَّكَاةِ جَازَ وَيُعْطِي فِي المُجَاهِدِينَ وَالَّذِي لَمْ يَحُجَّ، ثُمَّ تَلاَ: {إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ} [التوبة: 60] الآيَةَ فِي أَيِّهَا أَعْطَيْتَ أَجْزَأَتْ ” وَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ خَالِدًا احْتَبَسَ أَدْرَاعَهُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» وَيُذْكَرُ عَنْ أَبِي لاَسٍ، «حَمَلَنَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى إِبِلِ الصَّدَقَةِ لِلْحَجِّ»

__________ 

[تعليق مصطفى البغا]

 [  ش (في الرقاب) أي يدفع من مال الزكاة معونة للعبيد ليخلصوا من الرق. (في سبيل الله) يعطي المجاهدون الذين لا مرتب لهم من الزكاة ليستعينوا على الجهاد. (في الحج) أي يعطي من لم يحج حج الفرض وهو فقير من الزكاة ليحج. (أيها) أي أي صنف من الأصناف الثمانية المذكورة إذا أعطيته الزكاة فقد أديت الحق الواجب عليك. والآية بتمامها {إنما الصدقات للفقراء والمساكين والعاملين عليها والمؤلفة قلوبهم وفي الرقاب والغارمين وفي سبيل الله وابن السبيل فريضة من الله والله عليم حكيم}. العاملين عليها الموكلين بجمع أموال الزكاة. المؤلفة قلوبهم من يرجى إسلامهم وحسن حالهم إذا أعطوا من المال أو من كان جديد الدخول بالإسلام وفي إسلامه شيء ويرجى حسن حاله بإعطائه. الغارمين المثقلين بالديون وليس لديهم وفاء لها. ابن السبيل المسافر الذي فقد النفقة وما يبلغه بلده] صحيح البخاري (2/ 122

This answer was collected from IslamicSolutions.org, which is operated by Mufti Saeed Ahmed Golaub from Jamaica. He’s a student of Mufti Ebrahim Desai (rah) from South Africa.

Read answers with similar topics: