Home » Hanafi Fiqh » Fatwa-TT.com » Is a one-time intention to fast the month of Ramadan sufficient or do you make intention every day?

Is a one-time intention to fast the month of Ramadan sufficient or do you make intention every day?

Answered as per Hanafi Fiqh by Fatwa-TT.com
Question:

Is a one-time intention to fast before the initial time for fasting is required or do you make intention every day? I have heard it both ways concerning Ramadan, please advise.

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The Messenger of Allah ﷺ said Actions are by Intentions {Al-Bukhari, Muslim}. Intention means to have a firm conviction in one’s heart to do a particular act, seeking the pleasure of Allah ﷻ.[1] Fasting is indeed a great act of worship, thus intention is obligatory. Intention for fasting in Ramadhan is simply to confirm in your heart that you are going to Fast for the pleasure of Allah ﷻ. Verbal expression of your intention is not a condition as the heart’s conviction is sufficient.[2]

As for your question, each day of fasting in the month of Ramadhan is regarded as an independent act of worship and therefore intention is necessary for each and every day of fasting.[3]

The intention for each fast of Ramadhan can be made in any of the following two timings, except that the first timing is more rewarding.

1) The night (after sunset) preceding the actual day of fast, this time extends until the break of dawn.

NB- Intention to fast in Ramadhan is something naturally instilled in the heart of a believer during the nights of Ramadhan. The mere act of a person waking up before the break of dawn to partake of suhur (pre-dawn meal) also serves as a valid intention for fasting.[4]

2) After the break of dawn (of the actual day of fast) until just before the Islamic mid-day, provided that no invalidators of fast existed from the break of dawn.[5]

NB- Islamic mid-day this is calculated by adding the time from the break of dawn to sunset and then dividing it by two, the result is then added to the time at the break of dawn.

According to the Maliki school of Jurisprudence a one-time intention at the beginning of the month will suffice and there is no need to renew your intention every day.[6] Therefore if you are a follower of the Maliki School you may adopt this view. However it is advisable that in addition to making a one-time intention for the entire month, you renew your intention each and every day.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Kaleem Muhammad

Darul Iftaa, Jaamia Madinatul Uloom (Trinidad)

www.fatwa-tt.com

[1] درر الحكام شرح غرر الأحكام (1/ 212)

وَالنِّيَّةُ الْمَشْرُوعَةُ انْبِعَاثُ الْقَلْبِ عَلَى شَأْنٍ أَنْ يَكُونَ لِلَّهِ تَعَالَى كَذَا فِي الْبَزَّازِيَّةِ

 

الاختيار لتعليل المختار (1/ 126)

اعلم أن النية شرط في الصوم، وهو أن يعلم بقلبه أنه يصوم

 

[2] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 377)

وليست النية باللسان شرطا -الى ان قال العلامة ابن عابدين و انها ليست من سنة النبي صلى الله عليه و سلم- لعدم ورود النطق بها عنه ﷺ

 

[3] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع ط. دار الكتب العلمية (2/ 83)

صوم رمضان عبادة، والعبادة اسم لفعل يأتيه العبد باختياره خالصا لله تعالى بأمره، والاختيار، والإخلاص لا يتحققان بدون النية

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع ط. دار الكتب العلمية (2/ 85)

ويشترط لكل يوم من رمضان نية على حدة عند عامة العلماء…الى أن قال الامام الكاساني…. لأن صوم كل يوم عبادة على حدة غير متعلقة باليوم الآخر بدليل أن ما يفسد أحدهما لا يفسد الآخر، فيشترط لكل يوم منه نية على حدة

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 380)

وعند علمائنا الثلاثة لا يجوز إلا بنية جديدة لكل يوم من الليل أو قبل الزوال مقيما أو مسافرا

[4] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 377)

ولا يخلو مسلم عن هذا في ليالي شهر رمضان

 

[5] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 377)

ووقت الصوم من طلوع الفجر كما في البحر عن المبسوط قال في الهداية وفي الجامع الصغير قبل نصف النهار وهو الأصح؛ لأنه لا بد من وجود النية في أكثر النهار ونصفه من وقت طلوع الفجر إلى وقت الضحوة الكبرى لا وقت الزوال فتشترط النية قبلها لتتحقق في الأكثر. اهـ

 

[6] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع ط. دار الكتب العلمية (2/ 85)

وقال مالك: يجوز صوم الشهر بنية واحدة، وجه قوله: إن الواجب صوم الشهر لقوله تعالى {فمن شهد منكم الشهر فليصمه} [البقرة: 185] والشهر اسم لزمان واحد فكان الصوم من أوله إلى آخره عبادة واحدة كالصلاة، والحج، فيتأدى بنية واحدة

This answer was collected from Fatwa-tt.com, which is operated by the Darul Iftaa of Jaamia Madinatul Uloom (Trinidad and Tobago) under the advice and guidance of Mufti Ebrahim Desai (Daamat Barakaatuhum) of South Africa.

Read answers with similar topics: