Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can I pray at home?

Can I pray at home?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

assalamualikom. if a masjid is 15 minutes far from house and there is a hill on the way and one doesnt have a driving licence. then can one pray at home.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Praying Salah with congregation has been greatly emphasized in Shariah. Consider the following Ahadith:

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ “‏ لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي النِّدَاءِ وَالصَّفِّ الأَوَّلِ، ثُمَّ لَمْ يَجِدُوا إِلاَّ أَنْ يَسْتَهِمُوا عَلَيْهِ لاَسْتَهَمُوا، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي التَّهْجِيرِ لاَسْتَبَقُوا إِلَيْهِ، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي الْعَتَمَةِ وَالصُّبْحِ لأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا ‏”‏‏.(صحيح البخاري-615)

 

Translation: Narrated Abu Huraira: Allah’s Messenger (Sallalahu Alaihi Wasallam) said, “If the people knew the reward for pronouncing the Adhan and for standing in the first row (in congregational prayers) and found no other way to get that except by drawing lots they would draw lots, and if they knew the reward of the Zuhr prayer (in the early moments of its stated time) they would race for it (go early) and if they knew the reward of `Isha’ and Fajr (morning) prayers in congregation, they would come to offer them even if they had to crawl.”(Sahih Bukhari-615)

 

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ ‏ “‏ صَلاَةُ الْجَمَاعَةِ تَفْضُلُ صَلاَةَ الْفَذِّ بِخَمْسٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً ‏”‏‏.

(صحيح البخاري-646)‏

 

Translation: Narrated by Abu Sa`id Al-Khudri: The Prophet (Sallalahu Alaihi Wasallam) said, “The prayer in congregation is twenty-five times superior to the prayer offered by person alone.” (Sahih Bukhari-646)

 

From the afore mentioned Ahadith, we understand how much Sharih has emphasized praying in congregation.

In the time of Rasulullah (Sallalahu Alaihi Wasallam) and the Sahaba (Radhiyallahu Anhum), only an open hypocrite would miss the congregational prayer without a valid excuse.

 

The further a person is from the Masjid, the greater the reward he will get for coming to the Masjid. It is narrated in a Hadith:

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ “‏ الأَبْعَدُ فَالأَبْعَدُ مِنَ الْمَسْجِدِ أَعْظَمُ أَجْرًا ‏”‏ ‏.(ابو داود-556)

 

Translation: Narrated Abu Hurayrah: The Prophet (Sallalahu Alaihi Wasallam) said: The further one is from the Masjid, the greater will be one’s reward. (Abu Dawood-556)

 

If the Masjid is 15 minutes by foot, then you should walk to the Masjid. If the Masjid is 15 minutes by car, then request a family member who has a license to drive you to the Masjid. Make every possible effort to go to the Masjid and perform with the congregation. If you do not go to the Masjid then as a last resort perform Salah at home in congregation with family members.[1]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Mudassir Benish

Student-Darul Iftaa
Houston, TX, U.S.A

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 155) [1]

وأما بيان من تجب عليه الجماعة: فالجماعة إنما تجب على الرجال، العاقلين، الأحرار، القادرين عليها من غير حرج فلا تجب على النساء، والصبيان، والمجانين، والعبيد، والمقعد، ومقطوع اليد، والرجل من خلاف، والشيخ الكبير الذي لا يقدر على المشي، والمريض (أما) النساء فلأن خروجهن إلى الجماعات فتنة

 

البناية شرح الهداية (2/ 324)

وفي ” التحفة “: الجماعة إنما تجب على من قدر عليها من غير حرج وتسقط بالعذر حتى لا تجب على المريض والأعمى والزمن ونحوهم هذا إذا لم يجد الأعمى قائدا، والزمن من يحمله، وكذا إذا وجد عند أبي حنيفة، وعندهما تجب، قال محمد: لا تجب الجمعة ولا الجماعة على المريض، والمقعد، والزمن والأعمى، ومقطوع اليد والرجل من خلاف أو مقطوع الرجل، والمقطوع الرجل، والمفلوج الذي لا يستطيع المشي وإن لم يكن به ألم، والشيخ الكبير العاجز

 

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 109)

 “والصلاة بالجماعة سنة” في الأصح مؤكدة شبيهة بالواجب في القوة “للرجال” للمواظبة ولقوله صلى الله عليه وسلم: “صلاة الجماعة أفضل من صلاة أحدكم وحده بخمسة وعشرين جزءا” وفي رواية “درجة” فلا يسع تركها إلا بعذر

 

 

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 554)

 (فتسن أو تجب) ثمرته تظهر في الإثم بتركها مرة (على الرجال العقلاء البالغين الأحرار القادرين على الصلاة بالجماعة من غير حرج)

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 555)

(قوله ولو فاتته ندب طلبها) فلا يجب عليه الطلب في المساجد بلا خلاف بين أصحابنا، بل إن أتى مسجدا للجماعة آخر فحسن، وإن صلى في مسجد حيه منفردا فحسن. وذكر القدوري: يجمع بأهله ويصلي بهم، يعني وينال ثواب الجماعة كذا في الفتح

واعترض الشرنبلالي بأن هذا ينافي وجوب الجماعة. وأجاب ح بأن الوجوب عند عدم الحرج، وفي تتبعها في الأماكن القاصية حرج….

 

احسن الفتاوى ج-3 ص-285

 

فتاوى محمودية ج-9 ص-385

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: