Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Method of laying out the kafan and enshrouding the deceased

Method of laying out the kafan and enshrouding the deceased

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q:

1. What is the Sunnah method of laying out the kafan of a male deceased and how should he be enshrouded in it?

2. What is the Sunnah method when laying out the kafan of a female and how should she be enshrouded in it?

Bismillaah

A:

1. The lifaafah (sheet) will first be spread out. Thereafter, the izaar (loincloth) will be placed upon the lifaafah. Lastly, the qamees (kurta) will be placed upon the izaar. When enshrouding the deceased male in the kafan, one will adhere to the following sequence:

The deceased will first be made to wear the qamees (kurta). Thereafter, the izaar (loincloth) will be wrapped around him. Finally, the lifaafah (sheet) will be wrapped around the izaar.

2. The lifaafah (sheet) will first be spread out. Thereafter, the seenah-band (chest band) will be placed on the lifaafa. The izaar (loincloth) will then be placed upon the chest-band. Lastly, the qamees (kurta) will be placed upon the izaar. When enshrouding the deceased female in the kafan, one will adhere to the following sequence:

The deceased will first be made to wear the qamees (kurta). The hair of the deceased will be parted into two parts and placed on the chest above the qamees (kurta). One part of the hair will be placed on the right side and the other part on the left side. Secondly, the aurni (headband) will be placed over the head and hair. It should not be tied nor wrapped. Thirdly, the izaar will be wrapped around the qamees. Fourthly, the seenah-band (chest band) will be wrapped around the izaar. Lastly, the lifaafah (sheet) will be wrapped around the seenah-band (chest-band).

NOTE:

1. It is also permissible to tie the seenah-band (chest band) after the aurni (headband), before the izaar (loincloth). Similarly, if the seenah-band is tied at the end, after the lifaafah, it will be permissible.

2. When enshrouding a male or female deceased, one will first place the left side of the cloth (qamees, izaar and lifaafah) before the right side so that after folding, the right side of the cloth will be on top of the left side.

3. After enshrouding the deceased, string will be used to tie the both ends and the middle of the kafan to prevent it from opening.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( تبسط اللفافة ) أولا ( ثم يبسط الإزار عليها ويقمص ويوضع على الإزار ويلف يساره ثم يمينه ثم اللفافة كذلك ) ليكون الأيمن على الأيسر ( وهي تلبس الدرع ويجعل شعرها ضفيرتين على صدرهما فوقه ) أي الدرع ( والخمار فوقه ) أي الشعر ( تحت اللفافة ) ثم يفعل كما مر

قال الشامي : قوله ( ويقمص ) أي الميت أي يلبس القميص بعد تنشيفه بخرقة كما مر قوله ( ويلف يساره ثم يمينه ) الضميران للإزار وأشار به إلى أن كلا من الإزار واللفافة يلف وحده لأنه أمكن في الستر ط قوله ( ليكون الأيمن على الأيسر ) اعتبار بحالة الحياة إمداد قوله ( تحت اللفافة ) الأوضح تحت الإزار قوله ( ثم يفعل كما مر ) أي بأن توضع بعد إلباس الدرع والخمار على الإزار ويلف يساره الخ قال في الفتح ولم يذكر الخرقة وفي شرح الكنز فوق الأكفان كيلا تنتشر وعرضها ما بين ثدي المرأة إلى السرة وقيل ما بين الثدي إلى الركبة كيلا ينتشر الكفن على الفخذين وقت المشي وفي التحفة تربط الخرقة فوق الأكفان عند الصدر فوق الثديين اه وقال في الجوهرة وقول الخجندي تربط الخرقة على الثديين فوق الأكفان يحتمل أن يراد به تحت اللفافة وفوق الإزار والقميص وهو الظاهر اه وفي الاختيار تلبس القميص ثم الخمار فوقه ثم تربط الخرقة فوق القميص اه ومفاد هذه العبارات الاختلاف في عرضها وفي محل وضعها وفي زمانه تأمل (رد المحتار 2/204)

وأما المرأة فتبسط لها اللفافة والإزار على نحو ما بينا للرجل ثم توضع على الإزار تلبس الدرع ويجعل شعرها ضفيرتين على صدرها فوق الدرع ثم يجعل الخمار فوق ذلك ثم يعطف الإزار واللفافة كما بينا في الرجل ثم الخرقة بعد ذلك تربط فوق الأكفان فوق الثديين كذا في المحيط (الفتاوى الهندية 1/161)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: