Home » Shafi'i Fiqh » Shafiifiqh.com » The Recommended Nature of Using the Word Sayyidunā in the Tashahhud

The Recommended Nature of Using the Word Sayyidunā in the Tashahhud

Answered as per Shafi'i Fiqh by Shafiifiqh.com

tashahhud

باب فِى فَضْلِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم

حدثنا ابن أبى عمر حدثنا سفيان عن ابن جدعان عن أبى نضرة عن أبى سعيد قال قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- « أنا سيد ولد آدم يوم القيامة ولا فخر وبيدى لواء الحمد ولا فخر وما من نبى يومئذ آدم فمن سواه إلا تحت لوائى وأنا أول من تنشق عنه الأرض ولا فخر ». قال أبو عيسى وفى الحديث قصة وهذا حديث حسن. وقد روى بهذا الإسناد عن أبى نضرة عن ابن عباس عن النبى -صلى الله عليه وسلم-. انتهى سنن الترمذى 13 / ص 184

Sayyidunā Abū Sa’id  narrated that Rasulullah  said, “I am sayyid (the leader) of all mankind on the day of Qiyamah (judgment), and I say this without pride. The banner of praise will be on my hand, and I say this without pride. There will be no prophet on that day – Adam ‘alayh al-salam and those beside him – except they will be under my banner and I will be the first for whom the earth will be open and I say this without pride. (Tirmidhi)

The Mujaddid of the eleventh century Imam Shams al-din al-Ramli rahimahuLlah ta’ala mentioned in Nihayat al-Muhtaj:

والأفضل الإتيان بلفظ السيادة كما قاله ابن ظهيرة وصرح به جمع وبه أفتى الشارح لأن فيه الإتيان بما أمرنا به وزيادة الأخبار بالواقع الذي هو أدب فهو أفضل من تركه وإن تردد في أفضليته الإسنوي ، وأما حديث { لا تسيدوني في الصلاة } فباطل لا أصل له كما قاله بعض متأخري الحفاظ ، وقول الطوسي : إنها مبطلة غلط . انتهى نهاية المحتاج 1: 530

“It is more appropriate to mention the respectful address e.g. sayyiduna, as mentioned by Ibn Thahirah and a group of fuqaha. The commentator (Imam al-Mahalli) also passed verdict on this view, as in doing so we will be fulfilling what we were commanded to do plus we would be adding information of a reality which is also etiquette. Therefore, it will be better to mention it instead of leaving it out. Even though, Imam al-Isnawi had some reservation regarding it. The narration, “Do not call me as a leader (sayyid)  in a salah” has no basis as has been mentioned by the later day masters of hadith. Similarly, Imam al-Tusi’s view is inaccurate.”

Imam Ibn Hajar al-Haytami rahimahuLlah ta’ala mentioned in al-Manhaj al-qawim:

ولا بأس بزيادة سيدنا قبل محمد وخبر لا تسيدوني في الصلاة ضعيف بل لا أصل له انتهى المنهج القويم – 1: 213

“There is no harm by adding the word “sayyidunā” before the word “Muhammad” . The narration, “Do not call me as a leader in a salah” is weak! Rather it has no basis!”
Imam Ibn Hajar al-Haytami rahimahuLlah ta’ala stated that to mention the word sayyiduna is mustahab in his al-Durr al-mandud:

في زيادة سيدنا قبل محمد خلاف فأما في الصلاة فقال المجد اللغوي الظاهر أنه لا يقال اقتصارا على الوارد وقال الإسنوي في حفظي أن الشيخ عز الدين بن عبد السلام بناه على أن الأفضل امتثال الأمر أو سلوك الأدب فعلى الثاني يستحب. انتهى. وهذا هو الذي ملت إليه في شرح الإرشاد وغيره لأنه صلى الله عليه وآله وسلم لما جاء وأبو بكر رضي الله تعالى عنه يؤم الناس فتأخر أمره أن يثبت مكانه فلم يمتثل ثم سأله بعد الفراع عن ذلك بأبدى له أنه إنما فعله بأدبا بقوله ما كان ينبغي لابن أبي قحافة أن يتقدم بين يدي رسول الله – صلى الله عليه وآله وسلم – فأقره صلى الله عليه وآله وسلم على ذلك وهذا فيه دليل أي دليل على أن سلوك الأدب أولى من امتثال الأمر الذي علم من الآمر عدم الجزم بقضيته. انتهى الدر المنضود في الصلاة والسلام على صاحب المقام المحمود: 100

Therefore, it is a mutual agreement of Ibn Hajar al-Haytami and Shams al-din al-Ramli that is mustahab to mention the word sayyiduna.
Imam al-Shirwani mentioned similar view on the meta-commentary of al-Tuhfah.

قوله على محمد : والأفضل الإتيان بلفظ السيادة كما قاله ابن ظهيرة وصرح به جمع وبه أفتى الشارح… حاشية الشرواني: 2: 93

It is more appropriate to mention the respectful address e.g. sayyiduna, as mentioned by Ibn Zahirah and a group of fuqaha. The commentator (Imam al-Mahalli) also passed verdict on this view…
Salah 'ala al-Nabi

This answer was collected from Shafiifiqh.com which was a repository of Islamic answers as per the Shafi’i madhhab. The website no longer functions. At its peak, many ‘ulama were involved with the site including Shaykh Mawlana Taha Karaan, Shaykh Abdul-Fattah ibn Abdullah, and Shaykh AbdurRagman Khan.

Read answers with similar topics: