Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Keeping the Shawaal fasts before one’s qadha fasts

Keeping the Shawaal fasts before one’s qadha fasts

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I am on a hakeem treatment and so I have continuous bleeding at times. My question is regarding the 6 shawwaal fasts. I was only able to start fasting this Monday 4th August. I have 13 qazaa fasts in total. If I keep all the qazaa fasts first I will be unable to keep the shawwaal fast. Is it possible in my present situation to keep the shawwaal fast first and then my qazaa?

Bismillaah

A: You may observe the Shawwaal fasts and thereafter make up for your qadha.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

فصل في العوارض المبيحة لعدم الصوم  وقد ذكر المصنف منها خمسة وبقي الإكراه وخوف هلاك أو نقصان عقل ولو بعطش أو جوع شديد ولسعة حية ( لمسافر ) سفرا شرعيا ولو بمعصية ( أو حامل أو مرضع ) أما كانت أو ظئرا على الظاهر ( خافت بغلبة الظن على نفسها أو ولدها ) وقيده البهنسي تبعا لابن الكمال بما إذا تعينت للإرضاع ( أو مريض خاف الزيادة ) لمرضه وصحيح خاف المرض وخادمة خافت الضعف بغلبة الظن بأمارة أو تجربة أو بإخبار طبيب حاذق مسلم مستور وأفاد في النهر تبعا للبحر جواز التطبيب بالكافر فيما ليس فيه إبطال عبادة قلت وفيه كلام لأن عندهم نصح المسلم كفر فإنى يتطبب بهم وفي البحر عن الظهيرية للأمة أن تمتنع من امتثال أمر المولى إذا كان يعجزها عن إقامة الفرائض لأنها مبقاة على أصل الحرية في الفرائض ( الفطر ) يوم العذر إلا السفر كما سيجيء ( وقضوا ) لزوما ( ما قدروا بلا فدية و ) بلا ( ولاء ) لأنه على التراخي ولذا جاز التطوع قبله بخلاف قضاء الصلاة (الدر المختار 2/ 421-423)

قال الشامي : قوله ( جاز التطوع قبله ) ولو كان الوجوب على الفور لكره لأنه يكون تأخيرا للواجب عن وقته المضيق بحر (رد المحتار 2/ 423)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: