Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Not fasting due to an Ulcer

Not fasting due to an Ulcer

Q: I have an ulcer and what happens is that if I do not eat than I get sever pains which is really bad times. The doctor advised me to eat quite often and not let my tummy go empty. I find it hard to disobey the command of Allah Ta’ala and I love fasting so much! Can I just carry on fasting?

A: If you are unable to fast due to your present condition, you should give fidyah for each fast you miss. If you recover in the future and are able to keep the fast, then you should keep qadha for all the missed fasts.

فالشيخ الفاني الذي لايقدر على الصيام يفطر ويطعم لكل يوم مسكينا كما يطعم في الكفارة (الفتاوى الهندية ج1 ص207)

(ولو مات و عليه صلوات فائتة وأوصى بالكفارة يعطي لكل صلوة نصف صاع من بر) كالفطرة (وكذا حكم الوتر) والصوم (الدر المختار ج2 ص72)

(وللشيخ الفاني العاجز عن الصوم الفطر ويفدي) وجوبا ولو بأول الشهر قال في الشامي: أي الذي فنيت قوته أو أشرف على الفناء ولذا عرفوه بأنه الذي كل يوم في نقص إلى أن يموت ومثله ما في القهستاني عن الكرماني المريض إذا تحقق اليأس من الصحة فعليه الفدية لكل يوم من المرض نهر (رد المحتار على الدر المختار ج2 ص427)

( لمسافر ) سفرا شرعيا ولو بمعصية ( أو حامل أو مرضع ) أما كانت أو ظئرا على الظاهر ( خافت بغلبة الظن على نفسها أو ولدها ) … ( الفطر ) يوم العذر إلا السفر كما سيجيء ( وقضوا ) لزوما ( ما قدروا بلا فدية و ) بلا ( ولاء ) لأنه على التراخي

و قال في رد المحتار : قوله ( وقضوا ) أي من تقدم حتى الحامل والمرضع ، قوله ( بلا فدية ) أشار إلى خلاف الإمام الشافعي رحمه الله تعالى حيث قال بوجوب القضاء والفدية لكل يوم مد حنطة كما في البدائع (رد المحتار 2/421-423)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: