IslamQA.org Logo

Completing many sajdah tilaawat at once

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: What is the procedure to be followed if we have to do many sajdah tilawats (100). Can we sit on the prayer mat and do niyyat for doing sajdah tilawats and do continous 100 sajdahs.

Bismillaah

A: Yes.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( وكيفيتها أن يسجد سجدة واحدة ) كائنة ( بين تكبيرتين ) تكبيرة للوضع وتكبيرة للرفع ( هما سنتان ) كذا قال في مبسوط فخر الإسلام التكبير ليس بواجب وصححه في البدائع ( بلا رفع يد ) إذ لا تحريم لها والتكبير للانحطاط ( ولا تشهد ) لعدم وروده ( ولا تسليم ) لأنه يستدعي سبق التحريمة وهي منعدمة وتسبيحها مثل الصلاتية سبحان ربي الأعلى ثلاثا وهو الأصح (مراقي الفلاح مع حاشية الطحطاوي صـ 498)

وإذا أخر سجدة التلاوة عن وقت التلاوة أو عن وقت السماع ثم أداها يكون مؤديا لا قاضيا عندنا، فأداؤها ليس على الفور عندنا، وهل يكره تأخيره عن وقت القراءة ذكر في بعض المواضع أن تأخيرها خارج الصلاة لا يكره، وذكر الطحاوي مطلقا أن تأخيرها مكروه. (الفتاوى التاتارخانية 2/481)

 

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Find more answers indexed from: Muftionline.co.za
Read more answers with similar topics: