Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Entering a church, synagogue or temple

Entering a church, synagogue or temple

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: In Shari’ah, is it permissible for one to visit a church? Some Muslims visit the church in Palestine as they believe that it’s the birthplace of Nabi Isa (alaihis salaam). Is it permissible to visit this church or any other church?

Bismillaah

A: The Hadith has prohibited entering the places of worship of the kuffaar. Hence, the Fuqahaa have ruled that it is not permissible for one to enter a church, synagogue, temple, etc.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

حدثنا محمد بن سلام، قال: أخبرنا عبدة، عن هشام بن عروة، عن أبيه، عن عائشة، أن أم سلمة، ذكرت لرسول الله صلى الله عليه وسلم كنيسة رأتها بأرض الحبشة يقال لها مارية، فذكرت له ما رأت فيها من الصور، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أولئك قوم إذا مات فيهم العبد الصالح، أو الرجل الصالح، بنوا على قبره مسجدا، وصوروا فيه تلك الصور، أولئك شرار الخلق عند الله.(صحيح البخاري، الرقم: 434)

وقال عمر رضي الله عنه: إنا لا ندخل كنائسكم من أجل التماثيل التي فيها الصور.(صحيح البخاري 1/94)

مطلب تكره الصلاة في الكنيسة يؤخذ من التعليل بأنه محل الشياطين كراهة الصلاة في معابد الكفار؛ لأنها مأوى الشياطين كما صرح به الشافعية. ويؤخذ مما ذكروه عندنا، ففي البحر من كتاب الدعوى عند قول الكنز: ولا يحلفون في بيت عباداتهم. وفي التتارخانية يكره للمسلم الدخول في البيعة والكنيسة، وإنما يكره من حيث إنه مجمع الشياطين لا من حيث إنه ليس له حق الدخول اهـ قال في البحر: والظاهر أنها تحريمية؛ لأنها المرادة عند إطلاقهم، وقد أفتيت بتعزير مسلم لازم الكنيسة مع اليهود اهـ فإذا حرم الدخول فالصلاة أولى، وبه ظهر جهل من يدخلها لأجل الصلاة فيها.(رد المحتار 1/380)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: