Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Missing the qiraat after Surah Faatihah

Missing the qiraat after Surah Faatihah

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I missed reciting the qiraat after Surah Faatihah in one rakaat of my esha salaah and I performed sajdah-e-sahw. Is sajdah-e-sahw sufficient or do I have to repeat the salaah?

Bismillaah

A: If you missed reciting the qiraat forgetfully after Surah Faatihah, then the salaah will be valid through performing sajdah-e-sahw at the end of the salaah. However, if you missed the qiraat intentionally after Surah Faatihah, then the salaah will not be valid even though you performed sajdah-e-sahw at the end of the salaah. The salaah will have to be repeated.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

مبحث القراءة ( قوله ومنها القراءة ) أي قراءة آية من القرآن ، وهي فرض عملي في جميع ركعات النفل والوتر وفي ركعتين من الفرض كما سيأتي متنا في باب الوتر والنوافل .وأما تعيين القراءة في الأوليين من الفرض فهو واجب ، وقيل سنة لا فرض كما سنحققه في الواجبات ، وأما قراءة الفاتحة والسورة أو ثلاث آيات فهي واجبة أيضا كما سيأتي .[ فرع ] قد تفرض القراءة في جميع ركعات الفرض الرباعي كما لو استخلف مسبوقا بركعتين وأشار له أنه لم يقرأ في الأوليين كما سيأتي في باب الاستخلاف ( قوله كما سيجيء ) أي في الفصل الآتي مع بيان حكم القراءة بغير العربية أو بالشواذ أو بالتوراة والإنجيل. (رد المحتار 1/446)

ولو قرأ الفاتحة وحدها وترك السورة يجب عليه سجود السهو وكذا لو قرأ مع الفاتحة آية قصيرة كذا في التبيين. (الفتاوى الهندية 1/26 )

وفي الولوالجية الأصل في هذا أن المتروك ثلاثة أنواع فرض وسنة وواجب ففي الأول أمكنه التدارك بالقضاء يقضي وإلا فسدت صلاته وفي الثاني لا تفسد لأن قيامها بأركانها وقد وجدت ولا يجبر بسجدتي السهو وفي الثالث إن ترك ساهيا يجبر بسجدتي السهو وإن ترك عامدا لا كذا التتارخانية وظاهر كلام الجم الغفير أنه لا يجب السجود في العمد وإنما تجب الإعادة جبرا لنقصانه كذا في البحر الرائق.(الفتاوى الهندية 1/126)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: