Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Marriage with Barelwi

Marriage with Barelwi

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Marriage with Barelwi

Question

Is it lawful to marry our children to someone from the Barelwi/Barelvi background?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

It is lawful as long as both parties regard each other Muslim. Marriage is a very important decision in a person’s life, therefore, both parties should carefully consider their decision, to avoid problems in the future.

جاء في فتاوى دار العلوم ديوبند (٧/١٢٥) للمفتي عزيز الرحمن العثماني: نکاح   تو ہوجاوے گا  کہ آخر وہ بھی مسلمان ہے، اگرچہ  مبتدع ہے،  مگر ایسے لوگوں سے رشتہ موانست و مناکحت  درست نہیں (  یعنی مناسب نہیں ہے ۔ ظفیر ) حدیث شریف میں آیا ہے ولا تجالسوہم ولا تناکحو ہم  ، الحدیث  ، ترجمہ:   نہ ان کے ساتھ بیٹھو اور نہ ان سے نکاح کرو ۔ فقط۔  وقال المفتي سلمان المنصورفوري في كتاب النوازل (٨/٩٥): دیوبندی مسلک کے لڑکے سے بریلوی مسلک کی لڑکی کا نکاح شرعاً درست ہے، اور چوں کہ مسلکِ دیوبند برحق ہے، اس لئے لڑکی پر لازم ہے کہ وہ شوہر کی اِطاعت کرتے ہوئے اپنی زندگی مسلک دیوبند ہی کے مطابق گذارے، اور بریلوی مسلک کی بدعات وخرافات کو چھوڑدے، ورنہ گنہگار ہوگی۔

وقال ابن الهمام في فتح القدير (٣/٢٣١): وأما المعتزلة فمقتضى الوجه حل مناكحتهم، لأن الحق عدم تكفير أهل القبلة، وإن وقع إلزاما في المباحث، بخلاف من خالف القواطع المعلومة بالضرورة من الدين مثل القائل بقدم العالم ونفي العلم بالجزئيات على ما صرح به المحققون، انتهى. وتبعه عمر بن نجيم في النهر (٢/١٩٤) ثم الحصكفي في الدر المختار (٣/٤٥). وكذا قال الزين بن نجيم في البحر الرائق (٣/١١٠): وأما المعتزلة فمقتضى الوجه حل مناكحتهم، لأن الحق عدم تكفير أهل القبلة كما قدمنا نقله عن الأئمة في باب الإمامة، انتهى. قال ابن عابدين في رد المحتار (٣/٤٥): وقوله: وإن وقع إلزاما في المباحث معناه، وإن وقع التصريح بكفر المعتزلة ونحوهم عند البحث معهم في رد مذهبهم بأنه كفر أي يلزم من قولهم بكذا الكفر، ولا يقتضي ذلك كفرهم، لأن لازم المذهب ليس بمذهبهم وأيضا فإنهم ما قالوا ذلك إلا لشبهة دليل شرعي على زعمهم، وإن أخطئوا فيه، ولزمهم المحذور على أنهم ليسوا بأدنى حالا من أهل الكتاب، بل هم مقرون بأشرف الكتب، ولعل القائل بعدم حل مناكحتهم يحكم بردتهم بما اعتقدوه، وهو بعيد، لأن ذلك أصل اعتقادهم، فإن سلم أنه كفر لا يكون ردة، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

14 Rajab 1441 / 8 March 2020

Approved by: Mufti Shabbir Ahmad and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: