Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Does Mawlana Abdullatif have ijazah from Mawlana Fadlurrahman Ganjmuradabadi

Does Mawlana Abdullatif have ijazah from Mawlana Fadlurrahman Ganjmuradabadi

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Is it true that Mawlānā ʿAbd al-Laṭīf of Saharanpur had ijāzah in ḥadīth from Mawlānā Faḍl al-Raḥmān Ganjmurādābādī?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

Mawlānā Faḍl al-Raḥmān Ganjmurādābādī passed away on 22 Rabī al-Awwal 1313 Hijrī. Mawlānā ʿAbd al-Laṭīf (d. 1373/1954) of Saharanpur was born in approximately 1299 Hijrī. He joined the Alim study programme at Mazāhir al-ʿUlūm in Saharanpur in 1315 Hijrī and graduated several years later. It is therefore unlikely that he has ijāzah in ḥadīth from Mawlānā Faḍl al-Raḥmān. Further, we have not come across any evidence that both met.

It appears that the source of this confusion is that there is another Mawlānā Mufti ʿAbd al-Laṭīf ibn Ishāq al-Sanbhalī (d. 1379/1959) who met with Mawlānā Faḍl al-Raḥmān Ganjmurādābādī in 1312 Hijrī. Shaykh Abū al-Ḥasan ʿAlī al-Nadwī (d. 1420/1999) has recorded Mufti ʿAbd al-Laṭīf’s encounter of his meeting with Mawlānā Faḍl al-Raḥmān in the Urdu biography of Mawlānā Faḍl al-Raḥmān (p. 136) and his spiritual connection with him. Although not explicitly mentioned in the limited sources I have read, it is highly likely that Mufti ʿAbd al-Laṭīf acquired ijāzah in ḥadīth from him. Mufti ʿAbd al-Laṭīf was a famous scholar who wrote a commentary on Sunan al-Tirmidhī and also a commentary on the chapters of Ṣaḥīḥ al-Bukhārī among other books.

قال الشيخ أبو الحسن علي الندوي في تذكرة مولانا فضل الرحمن بالأردية (ص ٩٤): اسی تنفس ذکری کی حالت میں (۲۲ ربیع الاول ۱۳۱۳ھ؁  کو) بعد مغرب آپ نے سانس اوپر کر لی۔  وقال في نزهة الخواطر (٨/١٣٢٧): توفي لثمان بقين من ربيع الأول سنة ثلاث عشرة وثلاثمائة وألف بمراد آباد فدفن بمقبرة مراد خان، انتهى۔

وقال محمد شاهد الحسني في علماء مظاهر العلوم سهارنبور (٢/٢٩٧) ونقله الكملائي في البدور المضية (١١/٣٩٢) في ترجمة الشيخ عبد اللطيف بن جمعيت علي المدير العام وأستاذ الحديث بجامعة مظاهر العلوم: ولد ببلدة بورقاضي بمديرية مظفرنكر عام ١٢٩٩ه على ما أظنه. وبعد أن حفظ القرآن الكريم التحق بمظاهر العلوم عام ١٣١٥ه وهو في السادس عشرة من عمره، وابتدأ تلقي العلم بكتب ميزان الصرف وقال أقول وبوستان، وأكمل المنهج النظامي تدريجيا، ثم دخل في قسم الفنون عام ١٣٢٣ه، انتهى۔

 وقال المفتي عبد اللطيف بن إسحاق السنبهلي في مكتوبه المطبوع في تذكرة مولانا فضل الرحمن بالأردية (ص ١٣٦): میں ۱۳۱۲ھ؁ میں پہلی بار گنج مراد آباد حاضر ہوا۔ وذكر بقية كلامه۔

والمفتي عبد اللطيف ترجم له في نزهة الخواطر (٨/١٢٩٠) أوله: الشيخ الفاضل عبد اللطيف بن إسحاق الحنفي السنبهلي أحد العلماء المشهورين. وفيه: ثم سافر إلى حيدر آباد وولي التدريس بالجامعة العثمانية سنة ثمان وثلاثين وثلاثمائة وألف ومكث بها مدة طويلة يدرس ويفيد حتى آلت إليه رئاسة القسم الديني في الجامعة، انتهى. وحكاه عنه في البدور المضية (١١/٣٨٨) غير أنه وقع في مطبوع نزهة الخواطر الذي عندي أنه توفي سنة تسع وسبعين وثلاثمائة وألف، ووقع في البدور المضية (١١/٣٨٩): سنة سبع وسبعين، فالله أعلم، وقد أخبرت مؤلفه الشيخ العلام المفتي حفظ الرحمن الكملائي حفظه الله ورعاه، ويبدو أنه سبق قلم من الطابع۔

وكتب الشيخ أبو الحسن علي الندوي قبل مكتوبه المذكور: از مولانا مفتی  عبد اللطیف  صاحب رحمانی (سابق صدر شعبۂ دینیات ، جامعہ عثمانیہ حیدر آباد دکن)۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

6 Jumādā al-Thāniyah 1440 / 11 February 2019

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: