IslamQA.org Logo

A Fasting Person Inhaling Steam While Bathing

Answered according to Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

1. Does inhaling steam intentionally while bathing break ones fast?

2. Unintentionally?

3. If it breaks the fast do I have to make qadha only since I did not know or will I have to nashe kaffaarah as well

Answer:

If someone has to inhale steam intentionally and deliberately (or anything which has perceptible body) in such a way that it goes down the throat, then the fast will be invalid and one will have to make up (Qadha) for his fast. There will be no Kafaarah due.

If it was done unintentionally (which is generally the case when bathing, as the purpose of bathing is to bathe and cleanse the body and not to inhale steam), the fast will remain valid due to the fact that such inhaling is practically unavoidable and totally against one’s will. 

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

إذا فتح فاه فدخل الغبار حلقه لا يفسد صومه، لأنه لا يمكنه الاحتراز منه في الجملة، كالمحرم إذا شم طيبا لا شيء عليه، لأنه لا يمكن التحرز عن وصول الرائحة إليه في الجملة. كذا ها هنا- الفتاوى الولوالجية ج1 ص218

وعامة العلماء قالوا: لا يفسد، استحسانا، للأثر المعروف في باب الناس، (تم صومك فإنما أطعمك الله وسقاك)… الحديث معلول بمعنى يقتضي التسوية بينهما، وهو أنه فعل سماوي غير مضاف إليه… ولو دخل الذباب حلقه وهو ذاكر لصومه لا يفسد، لأنه مغلوب فيه، فيكون بمعنى الناس… وكذلك لو دخل الغبار أو دخل الدخان أو الرائحة في حلقه، لأنه لا يمكنه الامتناع عنه، فيكون في معنى الناس –  تحفة الفقهاء ج1 ص 353

أو دخل حلقه دخان بلا صنعه” لعدم قدرته على الامتناع عنه فصار كبلل بقي في فمه بعد المضمضة لدخوله من الأنف إذا أطبق الفم وفيما ذكرنا إشارة إلى أنه من أدخل بصنعه دخانا حلقه بأي صورة كان الإدخال فسد صومه سواء كان دخان عنبرا أو عودا أو غيرهما حتى من تبخر ببخور فآواه إلى نفسه واشتم دخانه ذاكرا لصومه أفطر لإمكان التحرز عن إدخال المفطر جوفه ودماغه وهذا مما يغفل عنه كثير من الناس فلينبه له ولا يتوهم أنه كشم الورود ومائه والمسك لوضوح الفرق بين هواء تطيب بريح المسك وشبهه وبين جوهر دخان وصل إلى جوفه بفعله وسنذكر حكم الكفارة بشرب-  حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح ص660

لَوْ تَبَخَّرَ بِخَبُوْرٍ وَ آوَاهُ إلٰى نَفْسِهِ وَاشْتَمَتَّهُ ذَاكِرًا لِصَوْمِهِ أفْطَرَ لِلْأمْكَانِ التَّحَرُّزِ وَ هٰذَا مِمَّا يَغْفُلُ عَنْهُ كَثِيْرٌ مِّنَ النَّاسِ –

دَخَلَ حَلْقَهُ غُبَارٌ أوْ ذُبَابٌ أوْ دُخَانٌ وَ لَوْ ذَاكِرًا اسْتِحْسَانًا لِعَدَمِ إمْكَانِ التَّحَرُّزِ عَنْهُ  – رد المحتار ج2 ص395

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Find more answers indexed from: Darulifta Azaadville
Read more answers with similar topics: