Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it permissible to sketch bodies of females for dress designing?

Is it permissible to sketch bodies of females for dress designing?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Is it impermissible to draw only body structures with body, hair and full dress of ladies as sketches only not the real face or body just in a courses of dress making after which dresses are made according to that sketches?

 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible to draw a specific sketch of a person’s size, height and width of the body to sew a garment according to those specifications. In simple, the sketch is a measure used for sewing the garment which is permissible. It is not permissible to draw the head and face.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammad Haris Siddiqui

Student Darul Iftaa
Melbourne, Australia  

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1] باب التصاوير

5605 حدثنا آدم حدثنا ابن أبي ذئب عن الزهري عن عبيد الله بن عبد الله بن عتبة عن ابن عباس عن أبي طلحة رضي الله عنهم قال قال النبي صلى الله عليه وسلم لا تدخل الملائكة بيتا فيه كلب ولا تصاوير وقال الليث حدثني يونس عن ابن شهاب أخبرني عبيد الله سمع ابن عباس سمعت أبا طلحة سمعت النبي صلى الله عليه وسلم

باب نقض الصور

5608 حدثنا معاذ بن فضالة حدثنا هشام عن يحيى عن عمران بن حطان أن عائشة رضي الله عنها حدثته أن النبي صلى الله عليه وسلم لم يكن يترك في بيته شيئا فيه تصاليب إلا نقضه

باب من لعن المصور

5617 حدثنا محمد بن المثنى قال حدثني غندر حدثنا شعبة عن عون بن أبي جحيفة عن أبيه أنه اشترى غلاما حجاما فقال إن النبي صلى الله عليه وسلم نهى عن ثمن الدم وثمن الكلب وكسب البغي ولعن آكل الربا وموكله والواشمة والمستوشمة والمصور

(بخاري)

“قلت أرأيت رجلا صلى في بيت و في القبلة تماثيل مصورة و قد قطع رؤوسها؟ قال: لا يضر ذلك شيئا؛ لأن هذا ليس بتمثيل”. الأصل للإمام محمد الشيباني  ( 1184) 

“اگر مور کا سر نہ بناياجائے تو اس کی شرعا اجازت ہے”۔  فتاوى محمودية (19472)

“أو مقطوعة الرأس أو الوجه”.  الدر المختار مع رد المحتار (1648)

“و في الخانية: والكراهة إذا كانت الصورة كبيرة و تبدو للناظر من غير تكلف فإذا كانت صغيرة أو ممحوة الرأس لا بأس به”. الفتاوى التاتارخانية (2/203)

“ففيه دليل على أن التصاوير إذا قطعت رؤوسها، فصارت كهيئة الشجرة” فيض الباري (7337)

“عن أبي هريرة، قال: استأذن جبريل عليه السلام على النبي صلى الله عليه و سلم فقال: ادخل، فقال: كيف أدخل! و في بيتك ستر، و فيه تصاوير، فإما أن تقطع رأسها أو تجعل بساطا يطأ” (النسائي ح 5365)

“و هو ما يكون من الصور التي فيها الروح مما لم يقطع رأسه” فتح الباري (10430)

الدر المختار مع رد المحتار (1648) “لا اعتبار بإزالة الحاجبين أو العينين”.

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: