Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Using furniture of a non-Muslim

Using furniture of a non-Muslim

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I am a muslim living in dalllas. I have moved to dallas 5 months back . My colleague who is from ukraine and non-muslim,, knowing  hve any furnitue at home, asked his uncle(who is fro ukraine or from europe and non-muslim), who was looking for someone to give his old ofa, to give me that sofa. I did not refuse the offer, as it would have been impolite.

I admit that i have history of OCD.When they sent me the sofa, it was old but had no stains on them But i developed doubts on that and  did not sit on it. Few days later my friends came to my house nd they sat on that sofa.

I have two question:

1. is that sofa clean?Can i sit on it  without cleaning, i am sngle and dont have time fro cleaning sofa

2. if not, my friends sat on it and later sat on other places. Are those places which were touched by my friennds after sitting on that sofa are unclean

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

The sofa that was given to you by the non-Muslim family will be regarded as pure as long as you do not find any impurity on it.[1] Hence, you may sit on it without cleaning it.

And Allah Ta‘ālā Knows Best

Zameelur Rahman

Student Darul Iftaa
UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] قال: أبو حنيفة: لا بأس بلبس ثياب أهل الذمة كلها والصلاة فيها ما لم يعلم أنه أصابه قذر إلا الإزار والسراويل، فإنه يكره الصلاة في ذلك حتى يغتسل. وهو قول أبي يوسف ومحمد إلا أن أبا يوسف قال: إن صلى فى الإزار والسراويل أجزأه ذلك إن لم يعلم أنه أصابه قذر أو شيء ينجسه، ألا ترى أن عامة من ينسج هذه الثياب ويغزلها أهل الذمة؟ وأخبرنا محمد عن أبي يوسف عن شيخ عن الحسن البصري أنه سئل عما ينسج المجوس من الثياب أ يصلي فيها قبل أن تغسل؟ قال: نعم، لا بأس بذلك. (الأصل، دار ابن حزم، ج١ ص٦٩)

قال السرخسي: الأواني لا يلحقها نجاسة الكفر، وإنما يلحقها النجاسة العينية، وذلك يزول بالغسل، فيستوي في هذا الحكم أواني المسلمين والمشركين، إلا أن المشركين لا ينعمون غسل الأواني، فينبغي للمسلم أن يعيد الغسل، ولا يؤتمن المشرك على ذلك. وإن لم يفعل وأخذ بالظاهر فلا بأس به (شرح كتاب السير الكبير، دار الكتب العلمية، ج١ ص١٠٣)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: