Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can a doctor miss his Salaah to save someone’s life?

Can a doctor miss his Salaah to save someone’s life?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I AM A DOCTOR BY PROFESSION,SOME TIMES WE MISS NAMAZ WHILE DOING THE SURGERY,AS THE NATURE OF OUR JOB WE CNAT LEFT SURGERY IN BETWEEN BECAUSE THE LIFE DEPEND ON IT.

HOW CAN WE OFFER PRAYER THAT WE MISS?

WILL THERE BE ANY EXCEPTION IN THIS CASE.

ANOTHER QUESTION 

AS BEEN DOCTOR SOMETIMES WE DONT GET TIME FOR TABLIQ, AS IN CASE OF OUR ABSENCE PATIENT SUFFERS

WHAT CAN WE DO IN HIS CASE?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1). If the nature of the surgery is such that any delay will aggravate the sickness or lead to death and there is no one else to fill the position, it is wājib (necessary) for you to continue with the surgery and perform the salah at a later time. If the time of salah expires, then you will have to make qadā of it.[1]

2). The backbone of tabligh is to take part in the local effort (maqāmi kām). Attending the local gasht/jawlah program, second gasht (bairūn gasht), daily mulāqāt, masjid ta‘līm, home ta‘līm, etc. all make up the local effort. Attend the programs as your schedule permits. Your obligation and responsibility in your medical practice should not be compromised due to spending time in tablīgh. When you have time off from practice, whether in weekends or holidays, then spend time in jamāt.  

And Allah Ta’āla Knows Best

Hisham Dawood

Student Darul Iftaa
Chicago, USA 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1]

 وقيدنا بكون الإبطال حراما لغير عذر لأنه لو كان لعذر فإنه جائز كالمرأة إذا فار قدرها والمسافر إذا ندت دابته أو خاف فوت درهم من ماله بل قد يكون واجبا كالقطع لإنجاء غريق (البحر الرائق، باب إدراك الفريضة)

ويجب القطع لنحو إنجاء غريق أو حريق (الدر المختار، باب إدراك الفريضة)

كذلك إذ رأى أعمى في حرف بئر فخاف أن يقع في البئر، فيقطع الصلاة بطريق الأولى؛ لأن حرمة النفس فوق حرمة المال، فلما جاز القطع لأجل المال، فلأجل النفس أولى، ولأن الله تعالى نهانا عن إلقاء النفس في التهلكة وإضاعة المال. فلو قلنا: فإنه يمضي على صلاته يؤدي إلى إهلاك النفس وإضاعة المال من غير خلف، ولو قلنا بأنه يقطع الصلاة يمكنه قضاء الصلاة ووصل إلى ماله، فالقطع أولى (المحيط البرهاني، الفصل الرابع والعشرون في الصلاة في السفينة)

(فتاوى دار العلوم زكريا جديد ج-٢ ص-٧٦٥، زمزم)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: