IslamQA.org Logo

If my parents missed fasts when they were younger do I have to fast on their behalf to make it up for them? I paid my dad’s fidya for fasts he missed but those fasts were from when he was a teen and young adult so he was well enough to fast but he never did. Do I have to make up those fast on his behalf?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

If my parents missed fasts when they were younger do I have to fast on their behalf to make it up for them? I paid my dad’s fidya for fasts he missed but those fasts were from when he was a teen and young adult so he was well enough to fast but he never did. Do I have to make up those fast on his behalf?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is not possible to make up a fast on behalf of someone else, whether he be alive, deceased, healthy or sick. The only form of compensation for a missed fast on part of the deceased is Fidya.[i] Normally, the deceased should bequeath the amount of Fidya to be paid, for which 1/3 of the estate can be spend. If more than 1/3 is required, then the successors are not required to pay the extra amount from the estate. If nothing was bequeathed by the deceased, then paying Fidya will be optional. In both cases, we have great hope that Allâh in his infinite mercy will accept it as a means of salvation on part of the deceased.

And Allah Ta’āla Knows Best

Khalil Johnson

Student Darul Iftaa
Canada 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai


[i]

متن بداية المبتدي في فقه الإمام أبي حنيفة, علي بن أبي بكر بن عبد الجليل الفرغاني المرغيناني، أبو الحسن برهان الدين, 593هـ, طلال يوسف, مكتبة ومطبعة محمد علي صبح – القاهرة, الأولى، 1420 هـ – 2000 م, , , 4

[41 1] ومن مات وعليه قضاء رمضان فأوصى به أطعم عنه وليه لكل يوم مسكينا نصف صاع من بر أو صاعا من تمر او شعير ولا يصوم عنه الولي ولا يصلي

 

الهداية في شرح بداية المبتدي, علي بن أبي بكر بن عبد الجليل الفرغاني المرغيناني، أبو الحسن برهان الدين, 593هـ, طلال يوسف, دار احياء التراث العربي – بيروت – لبنان, الأولى، 1420 هـ – 2000 م, , , 4

[124 1] ” ومن مات وعليه قضاء رمضان فأوصى به أطعم عنه وليه لكل مسكينا نصف صاع من بر أو صاعا من تمر أو شعير ” لأنه عجز عن الأداء في آخر عمره فصار كالشيخ الفاني ثم لا بد من الإيصاء عندنا خلافا للشافعي رحمه الله وعلى هذا الزكاة هو يعتبره بديون العباد إذ كل ذلك حق مالي تجري فيه النيابة. ولنا أنه عبادة ولا بد فيه من الاختيار وذلك في الإيصاء دون الوراثة لأنها جبرية، ثم

 

البناية شرح الهداية, أبو محمد محمود بن أحمد بن موسى بن أحمد بن حسين الغيتابى الحنفى بدر الدين العينى, 855هـ, , دار الكتب العلمية – بيروت، لبنان, الأولى، 1420 هـ – 2000 م, , , 13

[85 4] م: (ثم لا بد من الإيصاء عندنا) ش: يعني إذا أوصى يلزم الإطعام عنه على الولي من ثلث ماله وبه قال مالك فيجزئه إن شاء الله، وإن لم يوص لا يلزم على الولي الإطعام، ومع هذا لو أطعم جاز إن شاء الله.

 

العناية شرح الهداية, محمد بن محمد بن محمود، أكمل الدين أبو عبد الله ابن الشيخ شمس الدين ابن الشيخ جمال الدين الرومي البابرتي, 786هـ, , دار الفكر, بدون طبعة وبدون تاريخ, , , 10

[358 2] (ثم لا بد من الإيصاء) لإلزام الوارث، فإن لم يوص فللوارث أن يخرجه ولا يلزمه، وإذا أوصى أخرج عنه من ثلث المال مقدار صدقة الفطر

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Find more answers indexed from: Askimam.org
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest