Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Crying and smiling in Salāh

Crying and smiling in Salāh

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Sometimes i Start crying from my heart while reading surah fateha in my salah..and sometimes i start smiling for no reason in my salah…please note that this happens when i try n recite surah fateha with all my heart towards it and in remembrance of allah..is it a good sign or a bad one to cry or smile in salah ????please elaborate and help me on this..

Answer

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Alhamdulillāh, it is a blessing from Allāh that you are being affected and touched by the Qurān.  We make Duā that Allāh increases you in devotion and obedience. Amīn.

As far as the validity of Salāh is concerned, crying in Salāh due to contemplating over the verses of the Qurān will not render Salāh invalid. [1] Similarly, smiling in Salāh without making any sound will not cause the Salāh to be invalidated. [2] However, one should be cautious that no sound is created as this will invalidate the Salāh. [3]

And Allah Ta’āla Knows Best

Abdul Azīm bin Abdur Rahman,
Student Darul Iftaa
U.S.A.

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[1]  (قوله والبكا) بالقصر: خروج الدمع، وبالمد: صوت معه كما في الصحاح؛ فقوله بصوت للتقييد على الأول، وللتوضيح على الثاني إسماعيل (قوله يحصل به حروف) كذا في الفتح والنهاية والسراج. قال في النهر: أما خروج الدمع بلا صوت أو صوت لا حرف معه فغير مفسد (قوله إلا لمريض إلخ) قال في المعراج: ثم إن كان الأنين مع وجع مما يمكن الامتناع عنه، فعن أبي يوسف يقطع الصلاة، وإن كان مما لا يمكن لا يقطع. وعن محمد: إن كان المرض خفيفا يقطع وإلا فلا لأنه لا يمكنه القعود إلا بالأنين، كذا ذكره المحبوبي. اهـ. (قوله وإن حصل حروف) أي لهذه المذكورات كلها كما في المعراج، لكن ينبغي تقييده بما إذا لم يتكلف إخراج حروف زائدة على ما تقتضيه طبيعة العاطس ونحوه، كما لو قال في تثاؤبه هاه هاه مكررا لها فإنه منهي عنه بالحديث تأمل، وأفاد أنه لو لم يحصل حروف لا تفسد مطلقا، كما لو سعل وظهر منه صوت من نفس يخرج من الأنف بلا حروف.

(قوله لا لذكر جنة أو نار) لأن الأنين، ونحوه إذا كان يذكرهما صار كأنه قال: اللهم إني أسألك الجنة وأعوذ بك من النار، ولو صرح به لا تفسد صلاته وإن كان من وجع أو مصيبة صار كأنه يقول أنا مصاب فعزوني، ولو صرح به تفسد، كذا في الكافي درر (رد المحتار، ج 1، ص 619-620،سعيد) 

[2]  وعن التبسم، وهو ما لم يكن مسموعا له فانه لا حكم له, ولو بدت منه اسنانه (امداد الفتاح، ص 89)

[3]  الضحك, وهو ما يكون مسموعا له فقط. فانه يبطل الصلاة خاصة (امداد الفتاح، ص 89)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: