Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » How early Tawaf-e-Qadum can be done? Is it required to do it on 8th of Dhul-Hijja or it can be done on 7th and earlier?

How early Tawaf-e-Qadum can be done? Is it required to do it on 8th of Dhul-Hijja or it can be done on 7th and earlier?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

How early Tawaf-e-Qadum can be done? Is it required to do it on 8th of Dhul-Hijja or it can be done on 7th and earlier?

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatoh

 

Tawaaf-ul-Qudum is the tawaaf performed upon arrival in Makkah Mukarramah. It is not necessary that this tawaaf be performed on the 8th of Dhul Hijjah. It may be performed anytime in the months of hajj, i.e. Shawwal, Dhul Qa’dah, and the first few days of Dhul Hijjah. If one is performing a tamattu’ or qiran hajj, then the tawaaf done upon arrival in Makkah will suffice as tawaaf-ul-qudum.

 

اعلم بأن الطواف أربعة ثلاثة في الحج وواحد في العمرة : أما أحد الأطوفة في الحج فهو طواف التحية ، ويسمى طواف القدوم وطواف اللقاء ، وذلك عند ابتداء وصوله إلى البيت ، وهو سنة عندنا

(Al-Mabsut al-Sarakhsi, 2/667, Darul Fikr)

 

وينبغي أن يزاد في أشهر الحج ولم يقل أن يحرم بهما بل ذكر أداءهما ، فعلم أنه ليس من شرط التمتع وجود الإحرام بالعمرة في أشهر الحج ، بل أداؤها فيها أو أداء أكثر طوافها ، فلو طاف ثلاثة أشواط في رمضان ثم دخل شوال فطاف الأربعة الباقية ثم حج في عامه كان متمتعا فتحرير الضابط للتمتع أن يفعل العمرة أو أكثر طوافها في أشهر الحج عن إحرام بها قبلها أو فيها ثم حج من عامه بوصف الصحة من غير أن يلم بأهله بينهما إلماما صحيحا .

(Fathul Qadeer, 2/421, Rashidiyya)

 

ثم إن كان المحرم مفردا بالحج وقع طوافه هذا للقدوم وإن كان مفردا بالعمرة أو متمتعا أو قارنا وقع عن طواف العمرة نواه له أو لغيره وعلى القارن أن يطوف طوافا آخر للقدوم

(Raddul Muhtar, 2/494, HM Saeed)

(Imdad-ul-Fatawa, 2/163, Maktaba Darul Uloom Karachi)

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Asif Umar,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: