Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Ghusl for two causes of impurity

Ghusl for two causes of impurity

My question is about ghusl.

1. Till where do we sniff water in nose ?

2. How do we make niyah for ghusl if more than one ghusl is wajib periods and jannab etc. Does she do one ghusl or separate? Does she have to mention what ghusl she is doing or just say I am doing ghusl to become pur?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

1. In principle, the essence of Ghusl is cleansing as much as possible. Hence, in order to complete the fardhiyyah (obligation) of Ghusl, It is ideal to gargle and snort water in nose to the fullest. This would include pulling water to all the way into the softer part of the nose and then blowing it out.[1] [2]

2. If one has to make ghusl from menses as well as janabah (religious impurity) then only one obligatory Ghusl is sufficient. You just have to make the niyyah “to purify from all impurities”.[3]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Faisal bin Abdul Hameed,
Montréal, Canada

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1]  فصل فرض الغسل: المضمضة، والاستنشاق، وغسل جميع البدن. والفرق بينه وبين الوضوء أنه مأمور بغسل الوجه في الوضوء، والمواجهة لا تقع بباطني الأنف والفم، وفي الغسل مأمور بتطهير جميع البدن…فيجب غسل جميع ما يمكن غسله من البدن إلا باطن العين على ما مر بخلاف باطن الأنف والفم حيث يمكن غسلهما (الاختيار لتعليل المختار (1/ 11))

[2]  المضمضة والإستنشاق ليسا بشرطين في الغسل المسنون حتى يصح بدونهما ولكنهما شرطان في تحصيل السنة كما في الدر ويكفي وجودهما في الوضوء عن تحصيلهما في أول الغسل وقوله في تحصيل السنة أي سنة الغسل المسنون وليس المراد أنهما شرطان في سنيته قوله: “غسل الفم والأنف” أي بدون مبالغة فيهما فإنها سنة فيه على المعتمد وشرب الماء عبا يقوم مقام غسل الفم لا مصا ولو كان سنه مجوفا فبقي فيه طعام أو بين أسنانه أو كان في أنفه درن رطب أجزأه لأن الماء لطيف يصل إلى كل موضع غالبا بخلاف اليابس فإنه كالخبز الممضوغ والعجين فيمنع كما في الفتح قوله: لقوله تعالى: {فَاطَّهَّرُوا} ولأنهما يغسلان عادة وعبادة نفلا في الوضوء وفرضا في النجاسة الحقيقية وهذا يدل على أنهما من الظاهر قوله: “عطف عام على خاص” وإنما أفردهما لوقوع الخلاف فيهما لأنها سنتان عند الإمامين مالك والشافعي رضي الله عنهما ولأنهما لا يكفر جاحدهما (حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 102))

[3]  ويكفي غسل واحد لعيد وجمعة اجتمعا مع جنابة كما لفرضي جنابة وحيض (الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 169))

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.