Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can I return back my outfit that has a defect?

Can I return back my outfit that has a defect?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamualikum,

I purchased an outfit from a store, when I took it home it was faulty and looked like it had been worn. I took it back to the store, they refused to exchange/refund etc.

I contacted my bank who may be doing a chargeback (claiming the money back on my behalf) as part of their merchant dispute.

My question is; if I do receive my money back, would I have to return the outfit or am I okay to keep it?

Jazakallah khair.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful 
As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

 

If your money is returned to you, you will have to return the outfit. It is not correct for you to keep the outfit after your money is returned to you.[i]

And Allaah Ta’aala Knows Best.

 

Akhyar Uddin 

Student, Darul Iftaa 

Buffalo, New York, USA 

Checked and approved by

Mufti Ebrahim Desai.

 

 


[i]

 

رد المحتار – ط. بابي الحلبي (5/ 3)

ثم إن خيار العيب يثبت بلا شرط ولا يتوقف ولا يمنع وقوع الملك للمشتري ويورث ويثبت في الشراء والمهر وبدل الخلع وبدل الصلح عن دم العمد وفي الإجارة ولو حدث بعد العقد والقبض بخلاف البيع وفي القسمة والصلح عن المال وبسط ذلك في جامع الفصولين

 

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (3/ 362)

 فإن ثبوت حق الغير في العقد لا يمنع وقوع الملك، كما أن خيار العيب وخيار الرؤية لا يمنع صحة الملك

البحر الرائق – ث (6/ 39)

قَوْلُهُ ( من وَجَدَ بِالْمَبِيعِ عَيْبًا أَخَذَهُ بِكُلِّ الثَّمَنِ أو رَدَّهُ ) لِأَنَّ مُطْلَقَ الْعَقْدِ يَقْتَضِي وَصْفَ السَّلَامَةِ فَعِنْدَ فَوَاتِهِ يَتَخَيَّرُ كيلا يَتَضَرَّرَ بِلُزُومِ ما لَا يَرْضَى بِهِ

 دَلَّ كَلَامُهُ أَنَّهُ ليس له إمْسَاكُهُ وَأَخْذُ النُّقْصَانِ لِأَنَّ الْأَوْصَافَ لَا يُقَابِلُهَا شَيْءٌ من الثَّمَنِ في مُجَرَّدِ الْعَقْدِ وَلِأَنَّهُ لم يَرْضَ بِزَوَالِهِ عن مِلْكِهِ بِأَقَلَّ من الْمُسَمَّى فَيَتَضَرَّرُ بِهِ وَدَفْعُ الضَّرَرِ عن الْمُشْتَرِي مُمْكِنٌ بِالرَّدِّ بِدُونِ تَضَرُّرِهِ

(رد المحتار 5/ 18)

قال الشامي : قوله ( وله الرد برضا البائع ) لأن في الرد إضرار بالبائع لكونه خرج عن ملكه سالما عن العيب الحادث فتعين الرجوع بالنقصان إلا أن يرضى بالضرر فيخير المشتري حينئذ بين الرد والإمساك من غير رجوع بنقصان وهذا المعنى لا يستفاد من المتن

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: