Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Reading Quran on Phone

Reading Quran on Phone

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

What is the difference between reciting quran on paper print and on mobile. I understand that we need to maintain wadu in both the cases.

1. Is is permissible to read quran on mobile. If say I read quran regularly and complete it twice in a year on my mobile, my obligation for completing it 2 times in a year fulfilled?

2. Is there any difference of ajar between the two. Which one is better. Or is there no difference?

I am an Indian expat living in Saudi Arabia, the qurans here are little bit different. I think the arabs have no problem but for us it is a little different. Though there are quran available which we can read but they are very few in masjids and sometime difficult to find. At home I have a quran which I can read without any problem, but in masjids its difficult to read. That is why I want to switch to mobile whenever print quran is not available. Also I am lagging behind my quran reading, mobile quran will help me to read more I am guesing. Please help me. I do not want to disrecpect Quran and read it properly. JazakAllah Kahair.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

1.      It is permissible to read Quran on your mobile. The two completions (Khatams) will be complete.

2.      It is preferable to recite the Qur’an from the Mushaf (printed Quran) as you will get the reward of looking at the Mushaf and touching the Mushaf.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mudassir Benish

Student-Darul Iftaa
Houston, TX, U.S.A

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 


[1]

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 33)

(ولنا) قوله تعالى {لا يمسه إلا المطهرون} [الواقعة: 79] وقول النبي – صلى الله عليه وسلم – «لا يمس القرآن إلا طاهر» ، ولأن تعظيم القرآن واجب، وليس من التعظيم مس المصحف بيد حلها حدث، واعتبار المس بالقراءة غير سديد، لأن حكم الحدث لم يظهر في الفم وظهر في اليد بدليل أنه افترض غسل اليد، ولم يفترض غسل الفم في الحدث فبطل الاعتبار، ولا مس الدراهم التي عليها القرآن، لأن حرمة المصحف كحرمة ما كتب منه فيستوي فيه الكتابة في المصحف، وعلى الدراهم،

 

الفقه الإسلامي وأدلته للزحيلي (1/ 449)

 والمحرم هو لمس الآية ولو بغير أعضاء الطهارة لقوله تعالى: {لا يمسه إلا المطهرون} [الواقعة:79/ 56]، أي المتطهرون، وهو خبر بمعنى النهي، ولقوله صلّى الله عليه وسلم: «لا يمس القرآن إلا طاهر» (4)، ولأن تعظيم القرآن واجب، وليس من التعظيم مس المصحف بيد حلَّها الحدث

 

التبيان في آداب حملة القرآن للامام النووي (ص-176)

قراءة القرآن من المصحف أفضل من القراءة على ظهر القلب ، لأن النظر في المصحف عبادة مطلوبة ، فتجتمع القراءة والنظر ، هكذا قاله القاضي حسين من أصحابنا ، والإمام أبو حامد الغزالي ، وجماعات من السلف ونقل الغزالي في « الإحياء » أن كثيرين من الصحابة رضي الله عنهم كانوا يقرءون من المصحف ، ويكرهون أن يخرج يوم ولا ينظرون في المصحف . وروى ابن أبي داود القراءة في المصحف عن كثير من السلف ، ولم أر فيه خلاقا . ولو قيل : إنه يختلف باختلاف الأشخاص ، فَتُختار القراءة في المصحف لمن استوى خشوعه وتدبره في حالتي القراءة من المصحف وعن ظهر القلب ، وتُختار القراءة عن ظهر القلب لمن يكمل بذلك خشوعه وتدبره ، ويزيد على خشوعه وتدبره لو قرأ من المصحف ، لكان هذا قولاً حسنا. والظاهر أن كلام السلف و فعلهم محمول على هذا التفصيل.

 

الاذكار للامام النووي (ص-72)

فصل: قراءة القرآن في المصحف أفضل من القراءة من حفظه ، هكذا قال أصحابنا ، وهو مشهور عن السلف رضي الله عنهم ، وهذا ليس على إطلاقه ، بل إن كان القارىء من حفظه يحصل له من التدبر والتفكر وجمع القلب والبصر أكثر مما يحصل له من المصحف ، فالقراءة من الحفظ أفضل ، [ وإن كان يحصل التدبر في المصحف أكثر فالمصحف أفضل] وإن استويا فمن المصحف أفضل ، وهذا مراد السل

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: